allnews-epirus

65άρα η «Bild»

Κοσμικό γεγονός ή σκληρή πραγματικότητα; Με την επιλογή του κατάλληλου πρωτοσέλιδου τίτλου προσπαθεί η γερμανική εφημερίδα Bild να επαναπροσδιορίσει τη θέση της στην αγορά. Σήμερα κλείνει 65 χρόνια κυκλοφορίας.

Titelseite der Bild-Zeitung zu den Anschlägen in Paris (picture alliance/dpa/Wolfgang Moucha)
Η Bild είναι σε όλους μας γνωστή από τους καυστικούς πρωτοσέλιδους τίτλους της σχετικά με την ελληνική κρίση. Κατά της εφημερίδας αυτής είχε στραφεί το φοιτητικό κίνημα του '60. Την κατηγορούσε ότι με τον πρωτοσέλιδο τίτλο «Σταματήστε τους νέους Κόκκινους, τώρα» προσπαθούσε να δυναμιτίσει το πολιτικό κλίμα της εποχής. Ο νομπελίστας Χάινριχ Μπελ κατακεράυνωνε την Bild στο μυθιστόρημα του «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ», ενώ ο Γκούντερ Βάλραφ, ο οποίος εργάστηκε ινκόγκνιτο το 1977 στη σύνταξη της Bild, αποκαλύπτει στα έργα του τις διαμφισβητούμενες μεθόδους έρευνας που χρησιμοποιούσε η εφημερίδα. Στην Bild ασκείται μέχρι σήμερα συνεχώς έντονη κριτική. Όμως, οι τίτλοι κατά των «πτωχευμένων Ελλήνων» δεν προκάλεσαν αντιδράσεις μόνο στην Αθήνα.
Παραμένει πολυδιαβασμένη αλλά με λιγότερα κέρδη
Ο Γιούλιαν Ράιχελτ, αρχισυντάκτης όλων των έντυπων εκδόσεων της γερμανικής εφημερίδας Bild αλλά και της ηλεκτρονικής έκδοσής της
Ο Γιούλιαν Ράιχελτ, αρχισυντάκτης όλων των έντυπων εκδόσεων της γερμανικής εφημερίδας Bild αλλά και της ηλεκτρονικής έκδοσής της
«Εμείς οι δημοσιογράφοι έχουμε τη νοοτροπία να ακούμε στο ένστικτό μας, να κινούμαστε διαισθητικά και να κάνουμε ο καθένας τη δική του αποτίμηση. Η φιλοσοφία αυτή είναι απόρροια μιας εποχής που εμείς ως εφημερίδα είχαμε το μονοπώλιο στην πληροφόρηση. Από τότε όμως που οι άνθρωποι με τα smartphone έχουν πρόσβαση σε πολλές πηγές πληροφόρησης, η κυκλοφορία μας έπεσε», επισημαίνει ο Γιούλιαν Ράιχελτ, αρχισυντάκτης πλέον για όλες τις εκδόσεις του ομίλου της Bild. Για δεκαετίες η Bild απολάμβανε την αίγλη της και τα υψηλά νούμερα κυκλοφορίας. Μέχρι τα 60 της η έντυπη έκδοση έκανε καθημερινά 2,7 εκατομμύρια πωλήσεις. Πέντε χρόνια μετά, 1,78 εκ. άνθρωποι αγόραζαν καθημερινά τη Bild, τη B.Z. και την ποδοσφαιρική εφημερίδα Fußball Bild. Ο αριθμός των αναγνωστών της ηλεκτρονικής έκδοσης φτάνει σήμερα τα 38,5 εκατομμύρια.
Η Bild, μία «έντυπη απάντηση» στην τηλεόραση, όπως είχε χαρακτηρίσει ο Άξελ Σπρίνγκερ το 1952 την πρωτοεμφανιζόμενη τότε εφημερίδα του, κατάφερε να αναπτύξει και νέες πηγές εσόδων. «Με την Bild Plus προσπαθήσαμε να μετριάσουμε τις απώλειες από την έντυπη έκδοση», επισημαίνει ο Ράιχελτ. Χάρη στους 360.000 αναγνώστες που έχουν πρόσβαση σε αυτή την ηλεκτρονική πλατφόρμα έναντι πληρωμής, η Bild συγκαταλέγεται πλέον και στις μεγαλύτερες συνδρομητικές εφημερίδες της Γερμανίας. Σημαντικό ρόλο σ’ αυτό έπαιξαν οι υπεύθυνοι του προγράμματος που ορίζουν ποιά θέματα της έντυπης Bild θα εμφανίζονται και στην ηλεκτρονική της έκδοση, αλλά και ο Ράιχελτ που εμφανίζεται σε σημαντικά talk show της γερμανικής τηλεόρασης με τις αιχμηρές απόψεις του.
Το βάρος στους πρωτοσέλιδους τίτλους
Ο Στέφαν Βάιχερτ, ειδικός στον τομέα της Πληροφόρησης και των ΜΜΕ, στη βιβλιοθήκη του τμήματος στο Πανεπιστημίου του Αμβούργου
Ο Στέφαν Βάιχερτ, ειδικός στον τομέα της Πληροφόρησης και των ΜΜΕ, στη βιβλιοθήκη του τμήματος στο Πανεπιστημίου του Αμβούργου
Ο ίδιος δίνει μεγάλη σημασία στους πρωτοσέλιδους τίτλους. Πρόσφατα άρχισε να ζητά και τη γνώμη των συναδέλφων του. Όπως επισημαίνει «όλοι οι συνεργάτες της Bild που είναι άνω των 50 ετών λαμβάνουν κάθε μέρα δύο με τρεις εναλλακτικούς τίτλους για το πρωτοσέλιδό μας και πρέπει να αποφασίσουν για ποιόν τίτλο θα αγόραζαν την εφημερίδα». Γνωρίζει καλά ότι το δημοσιογραφικό επιτελείο της Bild αποτελείται εν μέρει από ανθρώπους που είναι νεότεροι από ότι ο μέσος όρος των αναγνωστών της. Η γερμανική εφημερίδα με τις περισσότερες πωλήσεις στη Γερμανία προσπαθεί να αποκτήσει ένα πιο ευδιάκριτο προφίλ. 
«Πρέπει να καλύψουμε την ανάγκη που έχουν οι άνθρωποι για περισσότερη επεξηγηματική δημοσιογραφία. Οι εποχές που δεν μπορούσε να υπάρξει δημόσιος αντίλογος έχουν περάσει σήμερα, καθώς διανύουμε την εποχή των κοινωνικών μέσων», αναφέρει ο Ράιχελτ. Ο Στέφαν Βάιχερτ, ειδικός στον τομέα της Πληροφόρησης και των ΜΜΕ, έχει διαπιστώσει μια αλλαγή στη νοοτροπία της «Bild». Όπως αναφέρει «θέλει να μειώσει την πολιτική της επιρροή. Ο γραπτός λόγος της συντακτικής ομάδας δεν είναι πια τόσο αιχμηρός και παρορμητικός. Οι νέοι αναγνώστες έτσι κι αλλιώς δεν ενδιαφέρονται πια τόσο πολύ για πολιτικά θέματα δευτερεύουσας σημασίας, αλλά για τις γενικότερες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που επικρατούν». Στο παρελθόν ο πρώην καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ είχε δηλώσει ότι «για να κυβερνήσει κανείς, χρειάζεται τη Bild και το χαζοκούτι» θέλοντας έτσι να τονίσει την επιρροή της στο αναγνωστικό κοινό. Κι αυτές οι εποχές έχουν περάσει, υποστηρίζει ο Ράιχελτ.
Έστεμπαν Ένγκελ (dpa)/ Νατάσα Κουκουγιάννη

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη