allnews-epirus

Μην αγγίζετε, είναι τέχνη

160 «χορωδοί» της documenta14 στο Κάσελ συζητούν με τους επισκέπτες περί τέχνης. Μια καθόλου απλή υπόθεση στις μέρες μας. Μια «χορωδός» μιλάει στην DW για το διαμεσολαβητικό της ρόλο.

Kassel Documenta 14 (DW/Maria Rigoutsou)
«Πιστεύω πως η καλλιτέχνις θέλει να ανοίξουμε τα συρτάρια και να δούμε τα σχέδια. Αλλά δεν μπόρεσα να τα ανοίξω διότι μια κυρία που κάνει τη δουλειά της δεν με άφησε, σεβόμενη κάποιους κανόνες. Κατά τη γνώμη μου δεν έχει καταλάβει το έργο. Η τέχνη δεν είναι για να σεβόμαστε τους κανόνες αλλά είναι μια ευαίσθητη προσωπική εμπειρία».
Ο Ετιέν έχει μόλις καταφθάσει από τη Βρετάνη της Γαλλίας για να επισκεφθεί την documenta14 στο Κάσελ. Είναι εκπαιδευτικός και διδάσκει σχέδιο σε ένα σχολείο. Γεμάτος περιέργεια επεξεργάζεται μια ξύλινη κατασκευή της Κύπριας Μαρίας Λοϊζίδου. Το έργο είναι ένα από τα 180 που ανήκουν στη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο εμβληματικό μουσείο Friedericianum του Κάσελ.
Η μικρή διένεξη μεταξύ του Ετιέν και της υπεύθυνης φύλαξης του χώρου θέτει, χωρίς να έχει βέβαια καμία τέτοια πρόθεση, ένα θεμελιώδες ερώτημα: τι είναι τέχνη. Η φετινή documenta14, η οποία διεξάγεται παράλληλα σε Αθήνα και Κάσελ και έχει τον φιλόδοξο τίτλο «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», προχωράει στις δικές της προτάσεις. Προτάσεις κάποιες φορές πολύ ενδιαφέρουσες - όπως τα μουσικά όργανα του Γκιγιέρμο Γκαλίντος από σαπιοκάραβα που μετέφεραν πρόσφυγες από την Τουρκία στην Ελλάδα – κι άλλοτε πάλι περίεργες και όχι τόσο εύληπτες.
Οι «χορωδοί» ως διαμεσολαβητές μεταξύ τέχνης και κοινού
Επισκέπτες συζητούν με χορωδούς στο μουσείο Fridericianum στο Κάσελ
Επισκέπτες συζητούν με χορωδούς στο μουσείο Fridericianum στο Κάσελ
Το διαμεσολαβητή μεταξύ τέχνης και κοινού παίζουν φέτος οι 160 «χορωδοί» στο Κάσελ. Ονομάζονται έτσι από τον χορό στις αρχαίες τραγωδίες, ο οποίος είχε ένα σχολιαστικό ρόλο. Μια τέτοια χορωδός είναι η Ίρμα Ντον, η οποία εργάζεται στο θέατρο ως δραματουργός.
«Με ενδιέφερε αυτή η θέση γιατί έχω ένα σπίτι στην Πελοπόννησο, στο Γύθειο, και αγαπώ πολύ την Ελλάδα, τους Έλληνες και θεώρησα μεγάλη πρόκληση αυτή τη σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Κάσελ, μεταξύ των Ελλήνων και των Γερμανών».
H Ίρμα Ντον έκανε μια αίτηση πρόσληψης και εξεπλάγη όταν την επέλεξαν διότι δεν προέρχεται από το χώρο των εικαστικών, ωστόσο χάρηκε πολύ για αυτό τον ιδιότυπο ρόλο της πρέσβειρας. Οι «χορωδοί» της d14 δεν είναι «διαφωτιστές» αλλά συζητούν με το κοινό και προσπαθούν να κάνουν τα έργα πιο κατανοητά. Για το λόγο αυτό δεν μιλούν για ξεναγήσεις αλλά για «περιπάτους» με τους επισκέπτες. Αλλά τι ακριβώς την ρωτούν οι επισκέπτες;
«Η πρώτη ερώτηση φυσικά που μου κάνουν είναι γιατί η Αθήνα εκπροσωπείται με αυτόν τον τρόπο στο Κάσελ και τι σημαίνει ο τίτλος ‘Μαθαίνοντας από την Αθήνα’. Και τότε τους λέω πολλά για τα έργα, όπως για παράδειγμα για τη συλλογή του EΜΣΤ που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Κάσελ, μια και δεν υπήρχαν τα χρήματα ώστε να την παρουσιάσουν πριν στην Αθήνα. Τους λέω για τους Έλληνες καλλιτέχνες και ο κόσμος έχει μεγάλο ενδιαφέρον να τους γνωρίσει και να μάθει για τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα. Θέλουν να μάθουν ποια είναι η στάση τους απέναντι στην κρίση».
Η Ίρμα Ντον εξηγεί στη Deutsche Welle πως για την ίδια η Αθήνα είναι «ένα ακραίο παράδειγμα συνύπαρξης των ευρωπαϊκών αντιθέσεων» και βρίσκει πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθεί τον τρόπο που αντιδρούν οι Γερμανοί και οι Έλληνες καλλιτέχνες.
Δύσκολοι και εύκολοι επισκέπτες
Οι κατακερματισμένες βάρκες- μουσικά όργανα του Γκιγιέρμο Γκαλίντο
Οι κατακερματισμένες βάρκες- μουσικά όργανα του Γκιγιέρμο Γκαλίντο
Δεν είναι εύκολη υπόθεση πάντως να εξηγήσεις τη σύγχρονη τέχνη διότι συχνά τα έργα είναι πολύ αφηρημένα και εγκεφαλικά. Για την Ίρμα Ντον οι πιο δύσκολοι επισκέπτες είναι αυτοί που έχουν μια πολύ αρνητική στάση και διατυπώνουν σχόλια όπως «μα είναι αυτό τέχνη; Αυτό μπορεί να το κάνει και το παιδί μου». Αυτή βέβαια είναι μια άλλη ιστορία και τόσο οι καλλιτέχνες όσο και οι επιμελητές τέχνης φέρουν μεγάλη ευθύνη. Από την άλλη πλευρά για τη Γερμανίδα χορωδό της d14 είναι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση όταν οι επισκέπτες είναι περίεργοι να μάθουν, κάνουν ερωτήσεις και συζητούν.
Η Ίρμα Ντον εργάζεται καθημερινά. Κάνει κατά μέσο όρο δυο «περιπάτους» την ημέρα και αμείβεται με εβδομήντα ευρώ για τον κάθε περίπατο. Είναι ενθουσιασμένη με το διαμεσολαβητικό της ρόλο και θέλει πολύ να μιλήσει και να εξηγήσει στους συμπατριώτες της για την Ελλάδα, τους Έλληνες αλλά και τα έργα στο Κάσελ. Μακάρι να τα καταφέρει!
Μαρία Ρηγούτσου

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη