allnews-epirus

Πετιπά, ο άνθρωπος που άλλαξε το κλασικό μπαλλέτο

Γιορτή η σημερινή για το χορό: σαν σήμερα πριν από 200 χρόνια γεννήθηκε ο χορογράφος Μαριούς Πετιπά. Έργα του όπως «Η Ωραία Κοιμωμένη» ή «Η Λίμνη των Κύκνων» εμπνέουν τα μπαλλέτα μέχρι και σήμερα.

Misty Copeland Schwanensee EINSCHRÄNKUNG (picture-alliance/AP Photo/D. Thomas)
Οι λευκές φούστες και οι τεχνητές κινήσεις μπορεί να κάνουν το κλασικό μπαλλέτο να φαίνεται σήμερα παλιομοδίτικο. Αλλά αν παρακολουθήσει κανείς τη «Λίμνη των Κύκνων» στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας με τους χορευτές-κύκνους να γεμίζουν κατά μήκος τη σκηνή όταν η πριγκίπισσα των κύκνων Οντέτ απελευθερώνεται από τα φτερά της, είναι αδύνατο να μην γοητευτεί.
Δημιουργός αυτού του κλασικού χορού είναι ο γαλλορώσος χορογράφος Μαριούς Πετιπά, ο οποίος γεννήθηκε πριν από 200 χρόνια, στις 11 Μαρτίου 1818, στη Μασσαλία. Χορευτικοί σύλλογοι σε ολόκληρο τον κόσμο τιμούν σήμερα τη μνήμη του μεγάλου αυτού χορογράφου διότι το έργο του συνεχίζει να επιδρά μέχρι και σήμερα. «Χωρίς την κληρονομιά του Μαριούς Πετιπά δεν θα μπορούσε να φτιάξει κανείς σήμερα μια ομάδα κλασικού μπαλλέτου», λέει η εκπρόσωπος του Μπολσόι Κατερίνα Νοβίκοβα. Οι χορογραφίες του καθιέρωσαν έργα όπως τη «Λίμνη των Κύκνων», την «Ωραία Κοιμωμένη», τον «Καρυοθραύστη», τη «Bayadère» και τη «Raimonda», όπως λέει, προσθέτοντας: «Είναι ιδιαίτερα σημαντικός για το Θέατρο του Μπολσόι γιατί δημιούργησε για εμάς το μπαλλέτο Δον Κιχώτης».
Ο χορογράφος Μαριούς Πετιπά 1818-1910
Ο χορογράφος Μαριούς Πετιπά 1818-1910
Η ζωή και η παρακαταθήκη του Πετιπά
Για τους μεγάλους σύγχρονους χορογράφους ο Πετιπά είναι ένα συνεχές σημείο αναφοράς. «Ο Μαριούς Πετιπά διαμόρφωσε με το ύφος του αυτό που λέμε σήμερα κλασικό μπαλλέτο», είπε ο επικεφαλής του μπαλλέτου του Αμβούργου Τζον Νοϊμάιερ στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων. Παρότι το κλασικό μπαλλέτο έχει εξελιχθεί έκτοτε, ο Πετιπά κατάφερε να δημιουργήσει κάτι το διαχρονικό.
Ο Πετιπά μεγάλωσε σε μια οικογένεια χορευτών, έζησε και ταξίδεψε στη Γαλλία, την Ισπανία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ. Ήταν και ο ίδιος χορευτής και μάλιστα σε αυτό το διάστημα ανέδειξε το μεγάλο ταλέντο του ως χορογράφος. Το 1847 πήγε ως πρώτος χορευτής στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης. Η Ρωσία έγινε πατρίδα του για έξι δεκαετίες. Το 1871 έγινε ο βασικός δάσκαλος μπαλλέτου στο θέατρο του τσάρου, του οποίου η παράδοση συνεχίζεται μέχρι και σήμερα από το θέατρο Μιριίνσκι.
Τότε ξεκίνησε μια εποχή λαμπρών παραστάσεων. «Είχε το ταλέντο να ευχαριστεί το κοινό και να χειρίζεται τη γραφειοκρατία του Βασιλικού Θεάτρου, διαρητώντας όμως παράλληλα την καλλιτεχνική ακεραιότητά του», γράφει ένα ειδικευμένο λεξικό μπαλλέτου για τον Πετιπά ο οποίος έφερε τη γαλλική, την ιταλική και ισπανική χορευτική παράδοση στη Ρωσία, συνδέοντάς τη με τη ρωσική παράδοση.
Μέχρι σήμερα οι χορευτές διδάσκονται οι χορογραφίες που δημιούργησε ο ίδιος ο Πετιπά
Μέχρι σήμερα οι χορευτές διδάσκονται οι χορογραφίες που δημιούργησε ο ίδιος ο Πετιπά
Οι μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν τα μπαλλέτα με τη μουσική του Πιότρ Τσαϊκόφσκι (1840-1893): «Η Ωραία Κοιμωμένη», «Ο Καρυοθραύστης» και η «Λίμνη των Κύκνων». 
Μέχρι σήμερα οι χορευτές διδάσκονται τις χορογραφίες που δημιούργησε ο ίδιος ο Πετιπά. 
Ο σπουδαίος χορογράφος πέθανε στο Γκουρσούφ της Κριμαίας το 1910 σε ηλικία 92 ετών. Ο τάφος του βρίσκεται στην Αγία Πετρούπολη.
Φρίντεμαν Κόλερ (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη