Η κατανάλωση έχει μειωθεί στο Ισραήλ σημαντικά. Οι τουρίστες δεν επισκέπτονται πια τη χώρα. Όσο περισσότερο διαρκεί η κρίση τόσο σοβαρότερες είναι οι συνέπειες για την ισραηλινή οικονομία.
Πέρα από την τεράστια ανθρωπιστική καταστροφή που προκαλεί η νέα κρίση στην Εγγύς Ανατολή, υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις και στην οικονομία. Οι νέες πολεμικές επιχειρήσεις των τελευταίων δέκα ημερών, έχουν κοστίσει στο Ισραήλ περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και τα χρήματα σε έκτακτες εισφορές για την κάλυψη αναγκών ανθρώπων στο νότιο τμήμα της χώρας. Για παράδειγμα αποζημιώνονται οι γονείς που δεν μπορούν να βγουν από το σπίτι ώστε να φυλάξουν τα ανήλικα παιδιά τους. Παράλληλα εξαιτίας της νέας κλιμάκωσης της βίας έχουν κλείσει όλες οι κατασκηνώσεις που βρίσκονται κοντά στη Λωρίδα της Γάζας.
Σύμφωνα με στοιχεία που μεταδίδει η ισραηλινή τηλεόραση, η κατανάλωση έχει μειωθεί στο μισό. Στις πόλεις Άσντοντ, Άσκελον και Στέροντ η κατανάλωση έχει μειωθεί από 60 έως 70%. Η κατανάλωση στο Τελ Αβίβ έχει μειωθεί κατά 30%, ενώ ο τουριστικός κλάδος έχει υποστεί μειώσεις της τάξεως του 50%. Πρόκειται για τον κλάδο που έχει υποστεί τις μεγαλύτερες ζημίες, όπως λέει ο Γιόσι Φατέλ, από την Ένωση Τουριστικών Επιχειρήσεων:
Περίπου 200 εκατομ. ευρώ έχουν κοστίσει στο Ισραήλ οι στρατιωτικές επιχειρήσεις των τελευταίων ημερών
«Η καλοκαιρινή περίοδος αποτελεί κατά κανόνα το 40% του ετήσιου εισοδήματός μας. Αυτή τη στιγμή όμως δεν υπάρχουν κρατήσεις, ενώ υπάρχουν πολλές ακυρώσεις. Έχουμε ζημίες παρόμοιες με αυτές που είχαμε το 2006 κατά τη διάρκεια του δεύτερου πολέμου στο Λίβανο. Για το λόγο αυτό απευθυνθήκαμε στην κυβέρνηση ζητώντας να μας βοηθήσει».
Ζημίες στο σύνολο της οικονομίας
Εργαζόμενοι στον τουριστικό κλάδο που δεν θα δουλέψουν εξαιτίας της κρίσης θα πρέπει να επισκεφθούν τμήματα μετεκπαίδευσης και να μην απολυθούν, ζητά ο Γιόσι Φατέλ. Όπως επίσης ζητά χαλάρωση του νόμου περί προστασίας των καταναλωτών:
«Για παράδειγμα εξαιτίας του νέου νόμου περί προστασίας των καταναλωτών πρέπει να πληρώνουμε αποζημιώσεις σε περιπτώσεις καθυστερήσεων ή αναβολής των πτήσεων. Ζητάμε να μην ισχύσει στο μέλλον ο νόμος. Οι πελάτες μπορούν να ακυρώνουν τις πτήσεις τους, εμείς όμως δεν μπορούμε να συγχωνεύουμε πτήσεις ή να ακυρώνουμε πτήσεις. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να επέμβει το κράτος».
Τέλος, ο κλάδος ζητά την χρησιμοποίηση ενός άλλου αεροδρομίου και όχι του Μπεν Γκουριόν, το οποίο έχει γίνει πολλές φορές στόχος επιθέσεων της Χαμάς. Μια εναλλακτική θα ήταν το αεροδρόμιο Νέγκεβ Ούνβτα, 60 χλμ βόρεια της πόλης Εϊλάτ.
Για τον οικονομικό αναλυτή Αϊτάν Αβριέλ, η οικονομία του Ισραήλ έχει υποστεί συνολικότερα σημαντικές ζημίες:
«Αφορά του πάντες, διότι όταν οι έμποροι υφίστανται πλήγμα τότε πληρώνουν λιγότερους φόρους με συνέπεια το κράτος να έχει λιγότερα έσοδα. Όταν θα τελειώσουν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις αυτή ή την επόμενη εβδομάδα, αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό. Τότε το υπουργείο Άμυνας, το οποίο έχει ζητήσει ήδη 1,8 δις ευρώ θα σηκώσει το χέρι και θα ζητήσει τα διπλάσια».
Τον πόλεμο στο Ισραήλ τον πληρώνει τελικά ο απλός κόσμος.
Bettina Marx
Tags
ΔΙΕΘΝΗ