allnews-epirus

ΣΧΟΛΙΑ-ΑΠΟΨΕΙΣ«Η Ελλάδα μπορεί να πετύχει θετικό ρυθμό ανάπτυξης από το 2015» -(του Βασίλη Ρεγκούζα, προέδρου του ΣΕΣΜΑ )


Η επίτευξη της συμφωνίας της 12ης Ιουλίου 2015 απέτρεψε το Grexit, ωστόσο απαιτεί τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής και της επανόδου της χώρας στις αγορές, επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) Βασίλης Ρεγκούζας με άρθρο του το οποίο φιλοξενεί το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σύμφωνα με τον κ. Ρεγκούζα, η συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας θα πρέπει πλέον να επιδιωχθεί στο τέταρτο τρίμηνο του 2015, αντισταθμίζοντας τα αντιαναπτυξιακά δημοσιονομικά μέτρα που επιβάλλονται με το 3ο Πρόγραμμα Χρηματοδοτικής Ενίσχυσης (ΠΧΕ), με επιτάχυνση της χρηματοδότησης και της υλοποίησης των μεγάλων έργων υποδομής (και ιδιαίτερα των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων), με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων (άμεση ολοκλήρωση των ώριμων προγραμμάτων, όπως για παράδειγμα η πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων και η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την έναρξη των επενδύσεων στο Ελληνικό) και στηριζόμενη στη βελτιωμένη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας, που συμβάλει ήδη ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και των εξαγωγών αγαθών.

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο του προέδρου του ΣΕΣΜΑ:
«Η επίτευξη της συμφωνίας της 12ης Ιουλίου 2015 απέτρεψε το Grexit, ωστόσο απαιτεί την εξασφάλιση της συνέχισης της δημοσιονομικής προσαρμογής και της επανόδου της χώρας στις αγορές, σε περιβάλλον χαμηλότερης ανάπτυξης στην οικονομία και με τις τράπεζες "πληγωμένες". Με το 3ο Πρόγραμμα Χρηματοδοτικής Ενίσχυσης (ΠΧΕ) επιβάλλονται και πάλι νέα επώδυνα δημοσιονομικά μέτρα για την επίτευξη των αναγκαίων πρωτογενών πλεονασμάτων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εκτιμήσεις των Θεσμών για το 2015 κάνουν λόγο για "ύφεση".
Η εκτίμηση αυτή ωστόσο, "διαψεύδεται" προς το παρόν, από την εξέλιξη στο πρώτο εξάμηνο του 2015, όπου η αύξηση του ΑΕΠ ανήλθε στο 0,95% (δεύτερο τρίμηνο του 2015: +1,7%), οφειλόμενη κυρίως στις επενδύσεις σε εξοπλισμό, στις εξαγωγές και στην κατανάλωση του ιδιωτικού τομέα. Από την άλλη πλευρά, λαμβάνοντας υπόψη την αρνητική επίπτωση των νέων δημοσιονομικών μέτρων στην ανάπτυξη και το κλείσιμο των τραπεζών για την επιβολή των capital controls, αναμένεται πράγματι πτώση του ΑΕΠ, σε ετήσια βάση, στο τρίτο τρίμηνο του 2015.
Συνεπώς, η συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας θα πρέπει πλέον να επιδιωχθεί στο τέταρτο τρίμηνο του 2015, αντισταθμίζοντας τα αντιαναπτυξιακά δημοσιονομικά μέτρα που επιβάλλονται με το 3ο ΠΧΕ, με επιτάχυνση της χρηματοδότησης και της υλοποίησης των μεγάλων έργων υποδομής (και ιδιαίτερα των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων), με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων (άμεση ολοκλήρωση των ώριμων προγραμμάτων, όπως για παράδειγμα η πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων και η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την έναρξη των επενδύσεων στο Ελληνικό) και στηριζόμενη στη βελτιωμένη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας, που συμβάλει ήδη ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και των εξαγωγών αγαθών.
Είναι πολύ σημαντικό το ότι με τη Συμφωνία για το 3ο ΠΧΕ, παρά τις δύσκολες πολιτικές και οικονομικές συνθήκες του 7μήνου 2015, η μακροοικονομική (δημοσιονομική) ισορροπία που είχε επιτευχθεί έως το τέλος του 2014 και οι κατακτήσεις στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας δεν διαταράχθηκαν ουσιαστικά. Εκτιμώ ότι μπορεί να επιτευχθεί αύξηση του ΑΕΠ και κατά το 2015, σε ποσοστό γύρω στο 0,4%, που θα επιτρέψει αφενός την επίτευξη ενός μικρού πλεονάσματος (0,25%) στο πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης (αντί ελλείμματος -0,25% του ΑΕΠ που προβλέπει το 3ο ΠΧΕ) και αφετέρου τη δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας από το 2016.
Ειδικότερα, σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον, η επίτευξη οριακού πρωτογενούς πλεονάσματος το 2015, μπορεί να επιτευχθεί υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Αύξηση των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 με σκοπό τη μείωση της πτώσης τους περί το -3,5% το έτος ως σύνολο, μετά τη σημαντική υποχώρησή τους το πρώτο εξάμηνο κατά -10,9% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2014.
- Πτώση των πρωτογενών δαπανών της γενικής κυβέρνησης κατά -3,5% στο σύνολο του έτους, μετά την πτώση τους επίσης κατά -3,4% στο πρώτο εξάμηνο του 2015 (λαμβάνοντας υπόψη και την αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου στο εξάμηνο αυτό).
Η προσδοκώμενη όσο και επιθυμητή αύξηση των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης καθίσταται εφικτή, καθώς το δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα εκπληρωθούν οι φορολογικές υποχρεώσεις φυσικών και νομικών προσώπων (πχ. φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ), καθώς και τα έσοδα από την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ.
Τέλος, όσον αφορά το διεθνές οικονομικό περιβάλλον, αυτό είναι ευνοϊκό για την Ελλάδα, παρά τους σημαντικούς κινδύνους που συνεπάγεται μια πιθανή αποσταθεροποίηση- μείωση της ανάπτυξης της οικονομίας της Κίνας. Συνεπάγεται πολύ χαμηλές τιμές στο πετρέλαιο και σε άλλες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, σχετικά υποτιμημένο ευρώ, συνέχιση της πολιτικής χαμηλών επιτοκίων πιθανότατα έως και το 2017 και ικανοποιητική ανάκαμψη των οικονομιών της ΕΕ-28 και ιδιαίτερα των Βαλκανικών χωρών».

* Ο Βασίλης Ρεγκούζας είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) και πρόεδρος & διευθύνων σύμβούλος της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη