Η γερμανική παροιμία «καλύτερο ένα τέλος με τρόμο παρά ένας τρόμος δίχως τέλος» φαίνεται να ισχύει και για την περίπτωση της Volkswagen που κατέληξε σε συμφωνία με την αμερικανική δικαιοσύνη για το Dieselgate.
Οι λιγότεροι ανέμεναν ότι το τίμημα θα ήταν εντέλει τόσο υψηλό. Στα συμφραζόμενα του σκανδάλου με τις παραποιημένες τιμές καυσαερίων, η γερμανική Volkswagen πρέπει να βάλει τελικά πολύ πιο βαθιά το χέρι στη τσέπη απ΄ ό,τι αρχικά αναμένετο, προκειμένου να βάλει τίτλους τέλους στις δικαστικές της διαμάχες με την αμερικανική δικαιοσύνη. Ο όμιλος επιβεβαίωσε χθες το βράδυ ότι συμφώνησε να πληρώσει 4,3 δις δολάρια (4,1 δις ευρώ) σε πρόστιμα και ποινές. Ο συμβιβασμός όμως δεν φαίνεται να έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.
Η επίτευξη συμβιβασμού θα ήταν ένα σημαντικό ορόσημο στην αντιμετώπιση του σκανδάλου Dieselgate το οποίο βύθισε μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου στη χειρότερη κρίση της ιστορίας της.
Στα 21 δις δολ. ο τελικός λογαριασμός
Το Dieselgate βύθισε μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου στη χειρότερη κρίση της ιστορίας της
Εδώ και έναν και πλέον χρόνο η ομοσπονδιακή αστυνομία FBI και άλλες διωκτικές αρχές των ΗΠΑ διεξάγουν έρευνες στο πλαίσιο του πολύκροτου σκανδάλου των παραποιημένων τιμών ρύπων. Με τον διαφαινόμενο συμβιβασμό η VW μπορεί να απαλλάσσεται από νέες έρευνες, εντούτοις το τίμημα είναι πολύ υψηλό. Δεδομένου ότι η Volkswagen έχει ήδη συμφωνήσει να καταβάλει 17,5 δις δολ. για την επίλυση αστικών διαφορών για την αποζημίωση πελατών, εμπόρων και συνεργατών, τα αποθεματικά του ομίλου δεν επαρκούν.
Για τις νομικές της διαμάχες στα πλαίσια του Dieselgate η Volkswagen είχε προβλέψει 19,2 δις δολάρια (18,2 δις δολάρια), ωστόσο ο τελικός λογαριασμός έχει ανέβει στα 21 δις δολάρια. «Το ποσό είναι επώδυνο, αλλά διαχειρίσιμο», σχολιάζει ο γερμανός ειδικός σε θέματα αυτοκίνησης από το Πανεπιστήμιο Ντουίσμπουργκ-Έσσεν, Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ.
Μια «καλή είδηση»
Πέρα από τα υψηλότατα πρόστιμα, η VW θα πρέπει να ενισχύσει τα συστήματα ελέγχου αλλά και να παραδεχθεί την ενοχή της, δηλαδή εγκληματικές ενέργειες. Μέχρι στιγμής ο όμιλος έχει παραδεχθεί ότι έκανε λάθη, όχι όμως ότι διέπραξε και εγκλήματα. Στο πλαίσιο ανάλογων συμβιβασμών στους οποίους είχαν προχωρήσει παλαιότερα, General Motors και Toyota δεν αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε παρόμοια βήματα. Βέβαια οι περιπτώσεις τους δύσκολα μπορούν να συγκριθούν με εκείνη της VW αφού δεν αντιμετώπισαν κατηγορίες για απάτη, αλλά για τεχνικές βλάβες που οδήγησαν σε θανατηφόρα ατυχήματα.
Μολονότι τα πρόστιμα συνιστούν αναμφίβολα ένα ισχυρό οικονομικό πλήγμα, η επίτευξη συμβιβασμού προκάλεσε μάλλον ανακούφιση στην Volkswagen. Είναι αναμφίβολα «μια καλή είδηση» για τον γερμανικό όμιλο, σχολιάζει ο αναλυτής Αρντ Έλινγκχορστ από το Evercore ISI, διότι έτσι η VW μπορεί να αφοσιωθεί και πάλι στο έργο της, στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ιδιαίτερα θετικό κρίνεται το γεγονός ότι ο συμβιβασμός έρχεται πριν την ανάληψη της αμερικανικής προεδρίας από τον Ντ. Τραμπ στις 20 Ιανουαρίου, αφού υπήρχαν φήμες ότι η νέα κυβέρνηση ενδεχομένως να επανεξέταζε την πολύκροτη υπόθεση.
Χάνες Μπρόιστεντ (dpa) / Κώστας Συμεωνίδης