Λίγες μέρες αφότου το Λονδίνο αρνήθηκε να τείνει χείρα βοηθείας στην Thomas Cook, η γερμανική κυβέρνηση χορήγησε δάνειο 380 εκατομ. ευρώ στην αεροπορική Condor για να επιβιώσει. Είναι επιτρεπτή η τακτική του Βερολίνου;
Εργαζόμενοι, συνδικαλιστικές οργανώσεις και καταναλωτές χαιρέτισαν την απόφαση του γερμανικού δημοσίου να στηρίξει με δάνειο 380 εκατομ. ευρώ τη γερμανική αεροπορική εταιρία Condor, θυγατρική της Thomas Cook, για να μπορέσει να επιβιώσει τους επόμενους μήνες μέχρι το ξεκίνημα της καλοκαιρινής περιόδου. Αιτιολογώντας τη δανειοδότηση ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ έκανε λόγο για μια λειτουργικά υγιή και προπαντός κερδοφόρα αεροπορική εταιρία. Ας σημειωθεί ότι τα κριτήρια για τη χορήγηση οικονομικών ενισχύσεων από το κράτος είναι αυστηρά και τον τελικό λόγο έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο Ντάνιελ Τσίμερ, διευθυντής του Ινστιτούτου Εμπορικού και Οικονομικού Δικαίου στη Βόννη, θεωρεί ότι «τα κρατικά δάνεια πρέπει να χορηγούνται με φειδώ και μόνο όταν το επιβάλει η λογική». Δυστυχώς όμως αυτό δεν συνέβη το 1999 όταν ο τότε καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ υποσχόταν τη διάσωση της παραπαίουσας κατασκευαστικής εταιρία Holzmann, η οποία τρία χρόνια αργότερα κήρυττε πτώχευση.
«Δεν είμαστε συνεργείο του καπιταλισμού»
Αρκετά χρόνια νωρίτερα ο επίσης σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος Χέλμουτ Σμιτ απέρριπτε την χορήγηση κρατικής βοήθειας στη γνωστή γερμανική εταιρία ηλεκτρονικών συσκευών AEG, λέγοντας ότι «δεν είμαστε συνεργείο του καπιταλισμού». Με τη θέση αυτή συμφωνεί και ο καθηγητής Ντάνιελ Τσίμερ, πρώην πρόεδρος της γερμανικής επιτροπής μονοπωλίου: «Το κράτος δεν πρέπει να κρατά με τεχνητά μέσα κάποια εταιρία στην αγορά. Εκτός κι αν πρόκειται για υγιή επιχείρηση που δεν προλαβαίνει χρονικά να λάβει πίστωση από τις τράπεζες».
Ο πρόεδρος του Oικονομικού Ινστιτούτο ZEW Άχιμ Βάμπαχ δεν δείχνει ωστόσο να πείθεται από την απόφαση του Βερολίνου να χορηγήσει δάνειο στην εταιρία Condor. Δηλώνει στην DW ότι το γερμανικό δημόσιο θα έπρεπε να είχε λάβει προληπτικά μέτρα και να επιβάλει στις τουριστικές εταιρίες να επεκτείνουν τις υπάρχουσες ασφάλειες ακύρωσης ταξιδιών. Διότι σε διαφορετική περίπτωση, τονίζει, το δημόσιο αναγκάζεται να βοηθήσει για να μπορέσουν ταξιδιώτες να επιστρέψουν στη Γερμανία.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το γερμανικό δημόσιο χορηγεί δάνειο σε αεροπορική εταιρία. Πριν από δύο χρόνια η κυβέρνηση έδωσε στην Air Berlin, τον δεύτερο γερμανικό αερομεταφορέα μετά τη Lufthansa, 150 εκατομμύρια ευρώ. Εν τέλει όμως η Air Berlin κήρυξε πτώχευση. Κατάφερε όμως, πωλώντας τον στόλο της, να επιστρέψει τα χρήματα που δανείστηκε από το γερμανικό κράτος.
Μπριγκίτε Σόλτες
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος