allnews-epirus

Την ακύρωση της προγραμματικής σύμβασηςστην οδό Νιάρχου για την μεταφορά των δικτύων, ζητούν οι περίοικοι

  Οι κάτοικοι και επαγγελματίες παρά την οδό Νιάρχου, Σεισμοπλήκτων και Κάτω Νεοχωρόπουλου για το έργο κατασκευής της Οδού Νιάρχου κατέθεσαν  κατεπείγουσα αίτηση Θεραπείας για την ακύρωση της Προγραμματικής Σύμβασης Περιφέρειας Ηπείρου – ΔΕΥΑΙ για την μεταφορά των δικτύων της οδού Νιάρχου.

 Όπως ανακοίνωσαν, η κατάθεση της Αίτησης Θεραπείας αποτελεί την πρώτη από μια σειρά ενεργειών ενώπιον Εθνικών και Ευρωπαικών Οργάνων και Δικαστηρίων προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο έργο και να ματαιωθεί η κατασκευή του με τον προτεινόμενο σχεδιασμό.

 Η ΑΙΤΗΣΗ

Κατεπείγουσα Αίτηση Θεραπείας κατά της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου και της ΔΕΥΑΙ κατατέθηκε σήμερα προς :

 1.το Διοικητικό Συμβούλιο

της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων 

2.τον  Περιφερειάρχη Ηπείρου

  κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη 

3.   τον Συντονιστή της  Αποκεντρωμένης Διοίκησης

Ηπείρου- Δυτικής Μακεδονίας

κ. Βασίλειο Μιχελάκη

 και με κοινοποίηση προς:

1.     τον  Υπουργό Εσωτερικών

      κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο 

     2.   τον Δήμαρχο Ιωαννιτών

            κ.Μωυσή Ελισάφ

      3.  τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου

           κ. Στ. Παργανά και με μέριμνα της Γραμματείας του Π.Σ

           σε όλους τους Περιφερειακούς Συμβούλους

      4. τον Πρόεδρο  του ΔΣ του Δήμου Ιωαννιτών

            κ. Δ. Παπαγεωργίου  και με μέριμνα της Γραμματείας

            σε όλους τους Δημοτικούς Συμβούλους

 5. την Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Πολίτη

    «ΚΑΤΑ

1.Της υπ’ αριθμ. 168/24.07.2020 Απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων, με την οποία εγκρίθηκε εκ των υστέρων η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου και της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων για την υλοποίηση του υποέργου ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΕΥΑΙ της Πράξης ΟΔΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ ΝΙΑΡΧΧΟΥ

2.Της υπ’ αριθμ. 7/177/10.12.2019 Απόφασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου, με την οποία εγκρίθηκε η σύναψη της από 4.5.2020  Προγραμματικής Σύμβασης, καθώς και κάθε άλλης μεταγενέστερης συναφούς με την έγκριση της προγραμματικής σύμβασης πράξης 

3.Της από 4.05.2020 Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου και της Δ Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων» για...

Την ανάκληση των εν λόγω αποφάσεων και την ακύρωση της από 4.5.2020 Προγραμματικής Σύμβασης του άρθρου 100 Ν. 3852/2010 μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου και της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων για το υποέργο: «Μεταφορά δικτύων ΔΕΥΑΙ» της πράξης «Οδός Σταύρου Νιάρχου»

 Οι  παρακάτω λόγοι  ακύρωσης που προβάλλονται με  την Κατεπείγουσα  Αίτηση Θεραπείας καθιστούν την  Προγραμματική ακυρωτέα και ως εκ τούτου ζητείται από τους αιτούντες :

 -Να εξετασθεί το συντομότερο δυνατό η παρούσα αίτηση θεραπείας και να γίνει αυτή δεκτή ως νόμιμη , βάσιμη αληθινή και πλήρως αποδεδειγμένη

-Να ανακληθεί τόσο η  αριθμ. 168/24.07.2020 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων όσο και η 7/177/10.12.2019 Απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου

-Να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. Πρωτ. 3330/13.05.2020 Προγραμματική Σύμβαση του άρθρου 100 Ν. 3852/2010 μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου και Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων για το υποέργο: «Μεταφορά δικτύων ΔΕΥΑΙ» της πράξης «Οδός Σταύρου Νιάρχου»                               

ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΓΚΡΙΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΟΥ ΒΑΣΙΣΤΗΚΕ Σ’ ΑΥΤΈΣ 

      1ος λόγος: Παράβαση κατ’ ουσίαν διάταξης νόμου συνεπεία της έγκρισης της Προγραμματικής Σύμβασης από το αρμόδιο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΙ μετά από την υπογραφή της

Κρίσιμη διάταξη για την σύναψη της Προγραμματικής Συμφωνίας είναι αυτή του άρθρου 100 παρ.1 του Ν. 3852/2010, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, η οποία ορίζει τα ακόλουθα:  «1.α) Για τη μελέτη και εκτέλεση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης μιας περιοχής, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών και την υλοποίηση προμηθειών κάθε είδους, οι δήμοι, οι περιφέρειες, οι σύνδεσμοι δήμων, τα δίκτυα δήμων και περιφερειών του άρθρου 101, οι περιφερειακές ενώσεις δήμων, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), τα οποία συνιστούν ή στα οποία συμμετέχουν οι προαναφερόμενοι φορείς, καθώς και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), στα οποία συμμετέχουν ή συνιστούν η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, οι δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης, η Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Ε.Δ.Ε.Υ.Α.), οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. που ανήκουν στον δημόσιο τομέα σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α΄ 65), τα δημοτικά και περιφερειακά ιδρύματα, καθώς και κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα και τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με το Δημόσιο ή με την Εγνατία Οδό Α.Ε. ή με τη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) Α.Ε. ή με την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίων Α.Ε (ΕΤΑΔ Α.Ε.) ή με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή με τον ΕΛ.Γ.Ο. ΔΗΜΗΤΡΑ ή μεταξύ τους ή με ν.π.δ.δ. ή με τους φορείς των παρ. 1, 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 12 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), μεμονωμένα ή από κοινού. Στις προγραμματικές συμβάσεις στις οποίες μετέχει το Δημόσιο, μπορεί να εκπροσωπείται και από τον Συντονιστή της αποκεντρωμένης διοίκησης, στην οποία εκτελείται η προγραμματική σύμβαση. Οι ανωτέρω συμβάσεις υπόκεινται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι προγραμματικές συμβάσεις, στις οποίες ένας εκ των συμβαλλομένων είναι Ο.Τ.Α. α΄ ή β΄ βαθμού, δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 225.» Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 22 Ν. 1069/1980, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9  Ν. 4483/2017 και ισχύει «1. Τα έργα και οι προμήθειες για την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των συστημάτων ύδρευσης και αποχέτευσης εκτελούνται από την επιχείρηση. Για τον τρόπο εκτέλεσης των έργων και διενέργειας των προμηθειών, αποφασίζει το Διοικητικό Συμβούλιο της επιχείρησης. 2. Η σύναψη συμβάσεων ανάθεσης των έργων, υπηρεσιών, μελετών και προμηθειών της επιχείρησης διενεργείται, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων».

Από την συστηματική ερμηνεία των εν λόγω διατάξεων, αλλά και από την σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας  (ΣτΕ 460/2011, ΣτΕ 3500/2017, ΑΕΔ 14/2007), προκύπτει ότι η σχετική διαδικασία σύναψης προγραμματικής σύμβασης περιλαμβάνει δύο διακριτές αποφάσεις, που θα πρέπει να λάβει ο ΟΤΑ ή όποιος άλλος φορέας νομιμοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 100 να προβεί στην σύναψή της. Με την πρώτη απόφαση που θα πρέπει να ληφθεί από τον φορέα ο οποίος πρόκειται να προβεί στην σύναψη προγραμματικής σύμβασης, θα πρέπει να αιτιολογείται η προσφυγή στην διαδικασία σύναψης προγραμματικής σύμβασης  ως εργαλείο άσκησης  της πολιτικής του ΟΤΑ ή του άλλου φορέα, όπως εν προκειμένω της επιχείρησης ύδρευσης του Δήμου Ιωαννίνων. Ως εκ του περιεχομένου της, η απόφαση αυτή ενέχει άσκηση δημόσιας εξουσίας και αποτελεί, ως εκ τούτου, εκτελεστή πράξη διοικητικής αρχής.

Με την δεύτερη απόφαση επιλέγονται τα πρόσωπα, με τα οποία θα συμβληθεί ο Ο.Τ.Α ή ο άλλος φορέας και καθορίζονται οι όροι της συμβάσεως που θα καταρτισθεί. Η δεύτερη αυτή απόφαση αποτελεί επίσης  μονομερή διοικητική πράξη που προηγείται της συνάψεως της συμβάσεώς και είναι επίσης εκτελεστή διοικητική πράξη.

Στην υπό κρίση περίπτωση, απουσιάζει η σχετική απόφαση του ΔΣ της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων σε σχέση με την αναγκαιότητα προσφυγής στην διαδικασία της Προγραμματικής Σύμβασης. Εν προκειμένω στο υπ’ αριθμ. 8 «έχοντας υπόψη»  της από 4.5.2020 Προγραμματικής Σύμβασης γίνεται αναφορά στην υπ’ αριθμ. 439/13.12.2019 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων για σύναψη της προγραμματικής σύμβασης και την εξουσιοδότηση του Προέδρου για την υπογραφή της. Δεν προκύπτει, ωστόσο, ότι η εν λόγω απόφαση τεκμηριώνει την αναγκαιότητα προσφυγής στην διαδικασία της Προγραμματικής Σύμβασης. Επικουρικώς επισημαίνεται ότι ούτε και στο Προοίμιο της εν λόγω σύμβασης τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα προσφυγής στην διαδικασία της Προγραμματικής Σύμβασης. Επίσης, η εξουσιοδότηση προς τον Πρόεδρο για την υπογραφή της εν λόγω Προγραμματικής Σύμβασης, όπως θα καταδειχθεί και κατωτέρω, θα έπρεπε να γίνει στο επόμενο στάδιο, ήτοι, όταν θα ήταν γνωστοί στα μέλη του συλλογικού οργάνου οι όροι της σύμβασης.

Επιπροσθέτως, ιδιαίτερα σημαντικό από νομική άποψη είναι ότι δεν ελήφθη πριν από την σύναψη της σχετικής προγραμματικής σύμβασης η απαιτούμενη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων, με την οποία τα μέλη θα λάμβαναν γνώση των  όρων της συναφθησόμενης προγραμματικής σύμβασης και του εν γένει περιεχομένου αυτής, προκειμένου, εφόσον συμφωνούσαν, να εξουσιοδοτήσουν τον Πρόεδρου του ΔΣ στην υπογραφή της. Εν προκειμένω, όπως έχει ήδη αναφερθεί, η σχετική προγραμματική συμφωνία  υπεγράφη στις 04.05.2020 μεταξύ του Περιφερειάρχη Ηπείρου και της ΔΕΥΑΙ, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. της, κ. Αριστείδη Μπαρτζώκα, ενώ η έγκρισή της από το ΔΣ της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων  έλαβε χώρα στις 24.07.2020,  ήτοι δύο μήνες και είκοσι μέρες μετά τη σύναψη της σύμβασης, κατά πρόδηλη παράβαση των παραπάνω διατάξεων, όπως αυτές έχουν ερμηνευθεί από την σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Συνακόλουθα, εξαιτίας της μη επεξεργασίας και έγκρισης του περιεχομένου της υπό κρίση προγραμματικής σύμβασης από το αρμόδιο κατά νόμον συλλογικό όργανο, το οποίο  είναι εν προκειμένω το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. αναρμοδίως και παρανόμως προέβη στην υπογραφή της σύμβασης, λόγω μη τήρησης της υποχρεωτικής προδικασίας.

Επιπροσθέτως, η  υπ’ αριθμ. 168/24.07.2020 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων, με την οποία εγκρίθηκε εκ των υστέρων η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου και αυτής (Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων) για την υλοποίηση του υποέργου ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΕΥΑΙ της Πράξης ΟΔΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ ΝΙΑΡΧΟΥ, έρχεται ως μεταγενέστερη της σύναψης της Προγραμματικής Συμφωνίας σε αντίθεση με τις προαναφερθείσες διατάξεις και είναι ως εκ τούτου προδήλως παράνομη και άρα ακυρωτέα. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να ανακληθεί αυτή από το ΔΣ της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων.

Σημειώνεται επίσης ότι συνεπεία του ουσιώδους χαρακτήρα της πλημμέλειας, η οποία συνίσταται στην μη λήψη απόφασης πριν από την έγκριση της προγραμματικής σύμβασης για τους όρους και το περιεχόμενο αυτής από τα μέλη του συλλογικού οργάνου, δεν θεραπεύεται αυτή με την εκ των υστέρων έγκριση της σύμβασης με την προαναφερθείσα απόφαση.

Συμπερασματικά, η υπ’ αριθμ. 168/24.07.2020 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α. Ιωαννίνων είναι προδήλως παράνομη και ανακλητέα. Ως εκ τούτου, είναι προδήλως παράνομη και η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση.

 2ος Λόγος: Παράβαση κατ’ ουσίαν διάταξης νόμου λόγω μη παροχής εξουσιοδότησης στον Περιφερειάρχη για την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης

 Όπως αναφέρεται στα «έχοντας υπόψη» της από 4.5.2020 προγραμματικής σύμβασης, με την υπ’ αριθμ. 7/177/10.12.2019 Απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου εγκρίθηκε η σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης. Όπως, ωστόσο, προκύπτει από την εν λόγω απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής της Περιφέρειας αφενός δεν ετέθησαν υπόψη των μελών του συλλογικού οργάνου οι όροι της συναφθησόμενης προγραμματικής σύμβασης, καθώς δεν γίνεται καμία αναφορά σε αυτούς ή σε σχετική εισήγηση αρμόδιας υπηρεσίας στην αιτιολογία της απόφασης, αφετέρου δε δεν χορηγήθηκε εξουσιοδότηση στον Περιφερειάρχη για την υπογραφή της.

Συνακόλουθα, επειδή δεν ετέθησαν υπόψη των μελών του συλλογικού οργάνου οι όροι και το περιεχόμενο της συναφθησόμενης προγραμματικής σύμβασης και περαιτέρω δεν χορηγήθηκε εξουσιοδότηση στον Περιφερειάρχη για την υπογραφή της, η υπ’ αριθμ. 7/177/10.12.2019 Απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου, με την οποία εγκρίθηκε από την πλευρά της Περιφέρειας Ηπείρου η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση, τυγχάνει προδήλως παράνομη και ανακλητέα. Ως εκ τούτου, τυγχάνει παράνομη και η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση.

3.      Παράβαση κατ’ ουσίαν διατάξεως Νόμου λόγω παραβίασης  της διάταξης των άρθρων 100 παρ.1 και 225 του Ν. 3852/2010

Σύμφωνα με το άρθρο 100 παρ.1 του Ν.3852/2010, όπως ίσχυε κατά τον χρόνο σύναψης της Προγραμματικής Σύμβασης, θα έπρεπε αυτή να υπαχθεί στον έλεγχο νομιμότητας του άρθρου 225 του Ν. 3852/2010, όπως έχει τροποποιηθεί και ίσχυε  κατά την σύναψή της, αλλά ακόμη και κατά την εκ των υστέρων έγκρισή της από την ΔΕΥΑ Ιωαννίνων («Εαν ένας εκ των συμβαλλομένων είναι το Δημόσιο ή εποπτευόμενος φορέας του, η προγραμματική σύμβαση δεν υπόκειται στον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας του άρθρου 225»).Μόνον μετά την τροποποίηση της ως άνω διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 100 του Ν. 3852/2010 με τον Ν. 4711/2020, η οποία ισχύει από τις 29.7.2020, δεν απαιτείται έλεγχος νομιμότητας, στις προγραμματικές συμβάσεις, όταν ένας εκ των συμβαλλομένων είναι Ο.Τ.Α. α και  ‘α βαθμού .

 Από την αιτιολογία της σύμβασης («έχοντας υπόψη»), αλλά και από κανένα από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι η από 4.5.2020 προγραμματική σύμβαση υπήχθη στον  υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας του άρθρου 225 Ν. 3852/2018 από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας κατά παράβαση των άρθρων 100 παρ.1, όπως  ίσχυε τότε, και 225 του Ν. 3852/2010.

Ως εκ τούτου και για τον λόγο αυτό, η από 4.5.2020 Προγραμματική Σύμβαση τυγχάνει παράνομη και ανίσχυρη αυτή. 

Επειδή, σύμφωνα με τα ανωτέρω εκτεθέντα  έχουμε εύλογο και προφανές έννομο συμφέρον για την άσκηση της παρούσας αίτησης θεραπείας μας, αυτή δε ασκείται παραδεκτώς, νομίμως και εμπροθέσμως,

Επειδή οι λόγοι που προβάλλονται με αυτή, τυγχάνουν νόμοι, βάσιμοι, αληθινοί και πλήρως αποδεδειγμένοι

Επειδή σύμφωνα με τους προβαλλόμενους λόγους τόσο η απόφαση του ΔΣ της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων όσο και της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου τυγχάνουν παράνομες και συνακόλουθα επιφέρουν την ακυρότητα και της συναφθείσας Προγραμματικής Σύμβασης

Επειδή επίσης η από 4.5.2020 συναφθείσα Προγραμματική Σύμβαση δεν έχει υπαχθεί στον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας και τυγχάνει και εκ του λόγου αυτού παράνομη

 Γι’ αυτό και  με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας

Αιτούμαστε 

………………Σημ. όσα αναφέρονται παραπάνω

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη