Σιδηρόδρομος, αεροδρόμια και λιμάνια, είναι οι τρεις πυλώνες ανάπτυξης κάθε περιοχής, που θέλει να συμβαδίζει με τις μελλοντικές προοπτικές της διεθνούς ανάπτυξης, αλλά κυρίως της τοπικής.
Στην Ήπειρο και οι τρεις είναι στο αρχείο και οι Αρχές με περιορισμένο πεδίο οράματος εστιασμένο στο χθες και το σήμερα, αρκούνται σε τίποτε προγραμματάκια του ΕΣΠΑ, που περισσότερο ευνοούν συγκεκριμένα άτομα και όχι το σύνολο, ή τίποτε έργα περιορισμένης εμβέλειας για βιτρίνα.
Κανένα ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, περιορισμένων δυνατοτήτων το λιμάνι της Ηγουμενίτσας χωρίς συμμετοχή στην ανάπτυξη του τουρισμού, ή της βιομηχανίας στην Ήπειρο, μηδαμινό το ενδιαφέρον για τον Σιδηρόδρομο της Ηπείρου.
Μεγάλη ατυχία για την Ήπειρο, να μην έχει οραματιστές επικεφαλής στην Αυτοδιοίκηση, στα κόμματα, στο Πανεπιστήμιο, στα Επιμελητήρια, στους Φορείς... Όλοι περιορισμένων δυνατοτήτων, που μας έχουν πλήρως απογοητεύσει...
Δεν συμβαίνει το ίδιο σε άλλες περιοχές της χώρας και το σημερινό παράδειγμα είναι απο το "αντίπαλο" λιμάνι της Ηγουμενίτσας την Πάτρα, που σύντομα θα έχει το νέο της σιδηροδρομικό δίκτυο, πάνω στο οποίο σχεδιάζει και το μέλλον του λιμανιού και της πόλης. Στην κίνηση αυτή πρωτοστάτησε το Πανεπιστήμιο της Πάτρας που παρουσιάζει μια έντονη δραστηριότητα σε πολλούς τομείς.
Πριν λίγες βδομάδες λοιπόν, διεθνής ομάδα επιστημόνων (χωροτακτών, πολεοδόμων και συγκοινωνιολόγων) είχε στην Πάτρα την τελική της συνάντηση εργασίας. Σε αυτή την συνάντηση επεξεργάστηκαν ένα κατευθυντήριο πόρισμα σχετικά με την σιδηροδρομική σύνδεση και πολεοδομική ανάπτυξη της πόλης της Πάτρας, το οποίο θα δοθεί στην δημοσιότητα τον Σεπτέμβριο.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ΕΤΗ) ανέπτυξαν, από το 2013, πολυδιάστατη συνεργασία με στόχο να αναζητήσουν λύσεις για το πρόβλημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης της Πάτρας, διοργανώνοντας σειρά επιστημονικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων (ταχύρρυθμα σεμινάρια, ημερίδες, κλπ) με επιστέγασμα την εφαρμογή μίας πρωτοποριακής μεθόδου χωρικού σχεδιασμού, της επονομαζόμενης Test Planning Procedure: τέσσερα κορυφαία μελετητικά γραφεία από την Ελλάδα, την Ελβετία και την Γερμανία επεξεργάστηκαν προτάσεις, ανεξάρτητα μεταξύ τους κάτω από κοινό όμως πλαίσιο, για την εξεύρεση λύσεων, σταδιακά υλοποιήσιμων, για αυτό το στρατηγικής σημασίας ζήτημα για την πόλη της Πάτρας, την διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής και την σχέση της με την πολεοδομική δομή της πόλης.
Ολη η διαδικασία χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ΕΤΗ), με στόχο να ανιχνεύσει την εφαρμοσιμότητα της επιστημονικής αυτής μεθόδου και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες πλην της Ελβετίας, όπου ήδη εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια με επιτυχία.
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι να βελτιωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης της Πάτρας, να ενισχυθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να δοθούν αξιόπιστες πολεοδομικά λύσεις σχετικά με την ανάκτηση του θαλασσίου μετώπου της πόλης για τους πολίτες της.
Να σημειωθεί ότι η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου λιμένα Πατρών αποτελεί προϋπόθεση για την χρηματοδότηση του έργου με κοινοτικά κονδύλια, στο πλαίσιο που η γραμμή Αθηνών - Πατρών αποτελεί τμήμα του κεντρικού διευρωπαικού σιδηροδρομικού δικτύου, και συγκεκριμένα του ΤΕΝ-Τ, του άξονα Μέσης Ανατολής - Ανατολικής Μεσογείου.
Οι εργασίες των μελετητικών ομάδων συντονίστηκαν από μία επιτροπή εμπειρογνωμόνων υπό την εποπτεία του καθηγητή Bernd Scholl από το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ΕΤΗ). Τα μέλη της επιτροπής είναι διακεκριμένοι επιστήμονες από την Ελλάδα, Ελβετία και Γερμανία, στους τομείς της χωροταξίας, πολεοδομίας και σχεδιασμού σιδηροδρομικών υποδομών. Ο χώρος της δημόσιας παρουσίασης των πορισμάτων και της σχετικής έκθεσης των προτάσεων με το ακριβές πρόγραμμα της εκδήλωσης θα ανακοινωθούν αρχές Σεπτεμβρίου.
Στην Ήπειρο, υπάρχει κάποια μελέτη με όραμα για την ανάπτυξη της περιοχής? Λόγια, λόγια....Λόγια για το τράμ, λόγια για το κλειστό γυμναστήριο, λόγια για το αεροδρόμιο (από τον Δήμο γιατί οι άλλοι ...αγνοούν το θέμα), σιωπή για τον σιδηρόδρομο λές κι όλοι είναι μεγαλομέτοχοι των ΚΤΕΛ και θίγονται τα συμφέροντά τους κ.λ.π κ.λ.π.
Για ποιά ανάπτυξη μιλάνε, όταν τη θυμούνται?
Άντε καληνύχτα.....