ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΤΟΥ ΑΚΤΙΟΥ ΠΑΡΑΧΩΡΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ FRAPORT - ΑΝΤΙΔΡΑ ΤΟ ΝΑΤΟ...





Σαν αεροδρόμιο με βαριά στρατιωτική χρήση. χαρακτηρίζεται το αεροδρόμιο Ακτίου (μαζί με αυτό των Χανίων) και μόνο το πολιτικό τμήμα παραχωρείται στη Fraport - Slentel μετά την πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ. Η μεγαλύτερη έκταση του αεροδρομίου, θα παραμείνει στη Πολεμική Αεροπορία για την χρήση και φιλοξενία των πολεμικών αεροσκαφών, Ελληνικών και Συμμαχικών, μαζί με τα υπόστεγα, διαδρόμους κ.λ.π. 
Για την περίπτωση του Ακτίου και δύο άλλων αεροδρομίων στην Κρήτη και το Αιγαίο, το ΝΑΤΟ εκφράζει πολλές παρατηρήσεις ζητώντας ακόμη μεγαλύτερη έκταση κυρίως στη στάθμευση αεροσκαφών, γιατί με την κρίση στην Συρία και την Τουρκία, θέλει να εγκαταστήσει μόνιμα ικανό αριθμό κατασκοπευτικών αεροσκαφών AWACS τα οποία πρέπει καθημερινά να κάνουν πτήσεις στις εμπόλεμες περιοχές. Ταυτόχρονα ζητούν και μεγαλύτερα μέτρα ασφαλείς, κυρίως στην περίφραξη του αεροδρομίου.
 Σύμφωνα λοιπό με όσα έγιναν γνωστά, δεν θα έχει πρόσβαση στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις των παραχωρούμενων περιφερειακών αεροδρομίων η κοινοπραξία Fraport - Slentel, η οποία, μάλιστα θα καταβάλει τίμημα στην Πολεμική Αεροπορία για την χρήση των κοινών υποδομών των αερολιμένων, σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία.  Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ που διαβιβάστηκε στη Βουλή (και υπογράφεται από τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Αντώνιο Λεούση), στις συμβάσεις παραχώρησης οι αρμοδιότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ και του παραχωρησιούχου είναι ορισμένες ξεκάθαρα, καθώς έχει καταρτιστεί πλαίσιο συνεργασίας.
«Στα αεροδρόμια με βαριά στρατιωτική χρήση (Άκτιο, Χανιά) παραχωρείται μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αεροδρομίου (αεροσταθμός, πίστα πολιτικών αεροσκαφών, πάρκινγκ αυτοκινήτων). Οι υποδομές κοινής χρήσης (διάδρομος προσγείωσης, τροχόδρομοι, εγκαταστάσεις κ.λ.π.) παραμένουν υπό την πλήρη ευθύνη και έλεγχο της Πολεμικής Αεροπορίας και ο παραχωρησιούχος μπορεί να τα χρησιμοποιεί έναντι τιμήματος που θα πληρώνει στην Πολεμική Αεροπορία, ενώ δεν θα έχει πρόσβαση στο υπόλοιπο τμήμα του αεροδρομίου» αναφέρεται.
«Στα υπόλοιπα αεροδρόμια με στρατιωτική παρουσίαση (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη) ο παραχωρησιούχος δεν θα έχει καμία πρόσβαση στο στρατιωτικό τμήμα του αεροδρομίου. Η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να χρησιμοποιεί τις υποδομές κοινής χρήσης δωρεάν, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα τμήματα. Τα συμμαχικά και εθνικά αεροσκάφη αμυντικής σκοπιμότητας, καθώς και τα αεροσκάφη που συμμετέχουν σε εθνικές, νατοϊκές, και πολυεθνικές ασκήσεις και έχουν απόλυτη προτεραιότητα σε θέματα χρήσης εναέριου χώρου και των αεροδρομίων» επισημαίνει ο κ. Λεούσης.
Σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Άμυνας, κ. Πάνου Καμμένου, ως αεροδρόμια κοινής χρήσης προσδιορίζονται τα αεροδρόμια Σαντορίνης, Θεσσαλονίκης, Χανίων, Ακτίου και Καβάλας, ενώ τα υπόλοιπα εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΥΠΑ.
«Στη σύμβαση, αναφέρεται ρητά ότι τα εν λόγω αεροδρόμια θα πρέπει να εξυπηρετούν ανεμπόδιστα τις υπηρεσιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας ώστε να μην δημιουργούνται κωλύματα ή στρεβλώσεις στην ικανοποίηση των επιχειρησιακών της απαιτήσεων ενώ ειδικότερα αναφέρεται ότι τα αεροσκάφη αμυντικής σκοπιμότητας θα έχουν την απόλυτη προτεραιότητα στη χρήση του εναέριου χώρου» αναφέρει ο υπουργός Άμυνας.
«Το ΥΠΕΘΑ παρακολουθεί στενά δια του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας την εξέλιξη και τα τεχνικά χαρακτηριστικά της σύμβασης παραχώρησης των αεροδρομίων με στόχο την πλήρη εξασφάλιση των επιχειρησιακών απαιτήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας» καταλήγει.


OΧΙ ΠΛΗΡΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Οι Γερμανοί, ήθελαν από την αρχή να τους παραχωρηθεί ολόκληρο το αεροδρόμιο και να μετεγκατασταθεί η Βάση της Πολεμικής Αεροπορίας από το Άκτιο. Μια παρανόηση από την προηγούμενη κυβέρνηση στη αρχή των συζητήσεων, τους έδωσαν το δικαίωμα αρχικά να καταγράψουν ολόκληρο το αεροδρόμιο στην δικαιοδοσία της παραχώρησης, αλλά υπήρξε αντίδραση από την Πολεμική Αεροπορία που ενημέρωσε και το ΝΑΤΟ. Από το τελευταίο ήλθε προς την κυβέρνηση και κάθε αρμόδιο και φυσικά στην ενδιαφερόμενη κοινοπραξία της  Fraport - Slentel ξεκάθαρη και αδιαπραγμάτευτη πρόταση. «...Ή αρκείστε στον χώρο που θα χρησιμοποιούν μόνο τα πολιτικά αεροσκάφη, ή δεν σας επιτρέπουμε να παραχωρήσετε ούτε ένα πόντο του αεροδρομίου. Γνωρίζετε καλά πως παλιά θέση μας, είναι να μη προσγειώνεται-απογειώνεται κανένα πολιτικό αεροσκάφος στο αεροδρόμιο του Ακτίου. Οι υποχωρήσεις που γίνονται, είναι αρκετές…». 
Και είναι αληθινό ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες, το ΝΑΤΟ, αλλά και η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, συχνά εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην χρήση του Ακτίου από την Πολιτική Αεροπορία, κι αυτός είναι ένας από τους λόγους που μείωσαν αισθητά τις πτήσεις των AWACS.
 Δέχτηκαν όμως στη συνέχεια την Πολιτική Αεροπορία, θέλοντας να συμβάλλουν στην αύξηση του τουρισμού,  κάτι που πραγματικά βοήθησε την περιοχή. Τα σημερινά όμως οξυμένα καθήκοντα του ΝΑΤΟ, τους προβληματίζουν κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες που το Άκτιο έχει μεγάλη κίνηση, ενώ για τους υπόλοιπους που είναι άδειο δεν έχουν πρόβλημα. Άλλωστε τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν τους καλοκαιρινούς μήνες και με τα άλλα αεροδρόμια της Ελλάδος, ακόμη και αυτά τα «καθαρά στρατιωτικά» που φιλοξενούν μοίρες πολεμικών αεροσκαφών, σαν αυτά του Βόλου, Ανδραβίδας κ.λ.π.


ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ?
Με το δεδομένο ότι φέτος στο Άκτιο θα γίνονται περισσότερες  πτήσεις, οι υπεύθυνοι των αεροπορικών εταιρειών αλλά της Fraport – Slentel, προβληματίζονται ιδιαίτερα για τους χώρους στάθμευσης και ήδη προγραμματίζουν προσεκτικά τις αφίξεις και αναχωρήσεις, για να μπορούν να περιοριστούν τα αεροσκάφη στους χώρους στάθμευσης της Πολιτικής Αεροπορίας.
 Μάλιστα σχεδιάζουν να μειωθεί η ώρα παραμονής των αεροσκαφών στην πίστα και να μη καταγράφονται καθυστερήσεις. 
Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις κυρίως στον καθορισμό των ωρών πτήσεων, καταγράφονται στα τσάρτερ εταιρειών χαμηλού κόστους, που θέλουν αυτές, ανάλογα με την διαθεσιμότητα τω αεροσκαφών τους, να προγραμματίζουν τις ώρες πτήσεων. Όσο για την Fraport – Slentel,πιέζει για μεγαλύτερο χώρο, αλλά αυτά ξεκαθαρίστηκαν και το υπουργείο Άμυνας, δεν δίνει ούτε πόντο περισσότερο.
Το ίδιο πρόβλημα χώρου αντιμετωπίζουν και στο αεροδρόμιο Κέρκυρας που δεν είναι στρατιωτικό. Για να κερδίσουν χώρο, ζήτησαν να μη παραχωρηθεί χώρος για πυροσβεστικά αεροσκάφη το καλοκαίρι, αλλά ακόμη δεν τους δόθηκε οριστική απάντηση, δεδομένου ότι και η τοπική κοινωνία και Αρχές, ζητούν την παραμονή τουλάχιστον των πυροσβεστικών PZL στην Κέρκυρα, αλλά και την Κεφαλλονιά.
 Αντίθετα στο τμήμα της Πολεμικής Αεροπορίας στο Άκτιο, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα.



Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη