Έρευνα εταιρείας που κατασκευάζει ανδρείκελα επισημαίνει ότι όταν ένα αυτοκίνητο προσκρούσει σε εμπόδιο με ταχύτητα 64χλμ/ώρα, ενώ σημειώνεται σχετική εισβολή στην καμπίνα των επιβατών, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού των επιβατών. Οι μετωπικές συγκρούσεις στις δοκιμές ξεκινούν από τα 64χλμ/ώρα, γιατί αυτή είναι η ταχύτητα που καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των θανατηφόρων ή σοβαρών ατυχημάτων, ενώ οι έρευνες της συγκεκριμένης εταιρείας έγιναν με αυτοκίνητα παλαιότητας 11 ετών, για να αντιπροσωπεύουν τον μέσο όρο της ηλικίας αυτοκινήτων στην πλειονότητα των χωρών.
Ωστόσο, τα crash test των σύγχρονων μοντέλων των τελευταίων ετών που ανακοινώνονται από τον Ανεξάρτητο Οργανισμό EuroNCAP δείχνουν να τα καταφέρνουν αρκετά καλά και να παίρνουν θετικές κρητικές και αξιολογήσεις. Όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης αυξηθεί στα 80χλμ/ώρα τότε υπάρχει αισθητή παραμόρφωση της καμπίνας των επιβατών, παραμορφώνει τις μπροστινές πόρτες, το ταμπλό και την περιοχή των ποδιών. Σε αυτή την περίπτωση ο τραυματισμός είναι ιδιαίτερα σοβαρός και θανατηφόρος. Στα 90χλμ/ώρα τα αποτελέσματα είναι ακόμη πιο άσχημα. Το εσωτερικό του οχήματος παραμορφώνεται σημαντικά, με τους αισθητήρες των ανδρεικέλων να καταγράφουν σοβαρούς τραυματισμούς στο λαιμό και στο σώμα, αλλά και μεγάλα κατάγματα στα κάτω άκρα.
Σε ταχύτητες άνω των 80χλμ/ώρα, αλλά κυρίως άνω των 90χλμ/ώρα η ανοδική κίνηση του τιμονιού προκαλεί σοβαρό τραυματισμό στο κεφάλι του ανδρείκελου, ενώ διαπερνά και τον πνεύμονα. Παράλληλα οι μετρήσεις που έγιναν έδειξαν υψηλό κίνδυνο καταγμάτων στο πρόσωπο και σοβαρού τραυματισμού στο κεφάλι.
Τα ανδρείκελα δοκιμής διαθέτουν εκατοντάδες αισθητήρες για τη μέτρηση του κινδύνου τραυματισμού, έτσι ώστε να κατανοήσουν οι επιστήμονες επακριβώς τις βλάβες που προκαλούνται στα ευάλωτα σημεία του ανθρώπινου σώματος. Οι αναλύσεις και τα στατιστικά παίζουν σημαντικό ρόλο για την βελτίωση των τμημάτων των αυτοκινήτων ώστε στο μέλλον να γίνουν οι ανάλογες παρεμβάσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να γίνουν ακόμη πιο ασφαλή.
Στις δοκιμές που πραγματοποιούνται ο κίνδυνος για σοβαρό ή μόνιμο τραυματισμό γίνεται σημαντικά υψηλότερος όταν σημειωθεί ένα ατύχημα με ταχύτητα άνω των νόμιμων ορίων.
Νέα έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες κυκλοφορίας μειώνουν τα ατυχήματα και συμβάλλουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ενώ υπάρχουν κάποιες απόψεις για αύξηση του ορίου ταχύτητας, ωστόσο αυτό θα μπορούσε, σύμφωνα με την έρευνα, να οδηγήσει σε επιδείνωση των στατιστικών οδικής ασφάλειας.
Οι οδηγοί ταξιδεύουν συχνά γρηγορότερα από τα αναγραφόμενα όρια ταχύτητας των Εθνικών Οδών και των αυτοκινητοδρόμων. Σε περίπτωση που σε μια περιοχή αυξηθεί το όριο ταχύτητας, τότε οι οδηγοί ξεπερνούν και πάλι το νέο όριο. Μια μελέτη του 2019 από το Ινστιτούτο Ασφαλίσεων για την ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους (IIHS) διαπίστωσε ότι τα υψηλότερα όρια ταχύτητας έχουν κοστίσει σχεδόν 37.000 ζωές σε βάθος 25 ετών στις ΗΠΑ. Καθώς η ταχύτητα σύγκρουσης αυξήθηκε στις δοκιμές, οι ερευνητές βρήκαν περισσότερους τραυματισμούς και μεγαλύτερες δυνάμεις σε ολόκληρο το σώμα του ανδρείκελου.
Αυτό έχει ως συνέπεια, τα υψηλότερα όρια ταχύτητας να ακυρώνουν τα οφέλη της βελτίωσης της ασφάλειας των σύγχρονων οχημάτων, όπως τους αερόσακους και τα βελτιωμένα δομικά σχέδια που έχουν εφαρμοστεί στο αυτοκίνητο για να απορροφούν την ενέργεια σε περίπτωση σύγκρουσης.
Κυριάκος Παρασίδης