allnews-epirus

Πώς οι αμερικανικοί δασμοί επηρεάζουν την ελληνική ναυτιλία

Το RND αναλύει πώς οι πιθανοί αμερικανικοί δασμοί σε πλοία κινεζικής κατασκευής θα επηρεάσουν και την ελληνική ναυτιλία. Το SPIEGEL αναφέρεται στη βομβιστική επίθεση στην Hellenic Train.

Η εμπορική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ έχει επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία

Τις τελευταίες εβδομάδες η εμπορική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ έχει προκαλέσει έντονες αναταράξεις στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε πάντως πως αναστέλλει την επιβολή δασμών για κάποιες εβδομάδες, προκειμένου η αμερικανική κυβέρνηση να διαπραγματευτεί εμπορικές συμφωνίες με τα κράτη που αφορούν οι δασμοί που επέβαλε ο Τραμπ. Αυτή η αναστολή όμως δεν ισχύει για την Κίνα. Και την ίδια στιγμή, ειδικότερα τα πλοία κινεζικής κατασκευής ενδέχεται να επιβαρυνθούν με επιπλέον δασμούς από την αμερικανική κυβέρνηση – γεγονός που θα έχει επιπτώσεις και στην ελληνική ναυτιλία, όπως αναλύει σε σχετικό δημοσίευμα το Γερμανικό Δημοσιογραφικό Δίκτυο (RND).
«Τις τελευταίες δεκαετίες η Κίνα έχει εξελιχθεί σε μία από τις ισχυρότερες δυνάμεις στη ναυτηλία και […] από τη δεκαετία του 2010 και έπειτα κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Οι βασικοί λόγοι γι' αυτό είναι αφ' ενός μεν οι καλύτερες τιμές λόγω των επιδοτήσεων που δίνει το κράτος στα ναυπηγεία της χώρας, αφ' ετέρου δε οι πιο ελκυστικές προϋποθέσεις χρηματοδότησης από τις κινεζικές κρατικές τράπεζες».
                  Η παγκόσμια ναυτιλία θα επηρεαστεί από τις κινήσεις των ΗΠΑ

Τα κινεζικά και τα αμερικανικά ναυπηγεία ωστόσο διάγουν βίους αντίθετους. Πλέον «η αμερικανική κυβέρνηση δεν θέλει να παρακολουθεί άλλο αδρανής. Έτσι, τα κινεζικής κατασκευής πλοία θα επιβαρύνονται με τέλη ύψους εκατομμυρίων δολαρίων, όταν καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια – […] ένα σχέδιο που είχε ξεκινήσει ήδη επί κυβέρνησης Μπάιντεν και για την υλοποίηση του οποίου θα αποφασίσει τώρα ο πρόεδρος Τραμπ».
Όπως εξηγεί το RND, τα τέλη αυτά «θα ισχύουν για τις κινεζικές εφοπλιστικές εταιρείες, αλλά και για τις εταιρείες τρίτων κρατών εκμεταλλεύονται πλοία κινεζικής κατασκευής. Τα τέλη αυτά θα αποτελέσουν επομένως σημαντικό πλήγμα για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες ελέγχουν περί το ένα πέμπτο του παγκόσμιου τονάζ και έχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο.
[…] Από τις συνολικά 435 παραγγελίες για κατασκευή δεξαμενόπλοιων που έγιναν πέρυσι, οι 113 ήταν από ελληνικές εταιρείες – και το μεγαλύτερο μέρος αυτών απευθύνονταν σε κινεζικά ναυπηγεία. Οι ελληνικές εταιρείες έχουν στείλει επί του παρόντος 620 παραγγελίες για νέα πλοία, εκ των οποίων οι 408, δηλαδή τα δύο τρίτα, κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία. Στα φορτηγά πλοία που έχουν παραγγείλει ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες περίπου το 70% έχουν γίνει σε κινεζικά ναυπηγεία, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα δεξαμενόπλοια πλησιάζει το 72%».
                              Την τελική απόφαση για τους δασμούς θα τη λάβει ο Ντόναλντ Τραμπ

Το γερμανικό δίκτυο αναλύει περαιτέρω πως «οι περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές ναυλώνουν τα πλοία τους σε μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες, όπως οι Cosco, MSC και Maersk, ή σε μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, όπως οι Exxon Mobil και η Shell. Αυτοί που θα έπρεπε να πληρώσουν τα τέλη στα λιμάνια είναι οι ναυλωτές. Επομένως, οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες μάλλον δεν θα επιβαρυνθούν άμεσα. Θα πληγούν όμως έμμεσα, διότι μεσοπρόθεσμα θα είναι πιθανώς δυσκολότερη και πιο κοστοβόρα η ναύλωση πλοίων κινεζικής κατασκευής».
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ «αναμένεται να αποφασίσει αυτή την εβδομάδα για τα τέλη. Όμως θεωρείται απίθανο να εφαρμόσει ο Τραμπ το προϋπάρχον σχέδιο κατά γράμμα», μιας και ήδη αρκετές μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν εκφράσει την ανησυχία πως «τα κυρωτικά τέλη θα μπορούσαν να διαταράξουν την εφοδιαστική αλυσίδα, μιας και παγκοσμίως δεν υπάρχουν αρκετά πλοία για να αντικαταστήσουν αυτά που κατασκευάζονται στην Κίνα. Και τα ναυπηγεία στις ΗΠΑ δεν είναι επίσης σε θέση να αντικαταστήσουν τα κινεζικά».
Οι παρατηρητές αναμένουν επομένως πως «τα τέλη θα είναι χαμηλότερα. Επειδή, όπως και στην περίπτωση των δασμών του Τραμπ, θα προκαλέσουν ντόμινο εξελίξεων: οι ναυλωτές θα μετακυλήσουν τα τέλη στους εισαγωγείς στις ΗΠΑ και αυτοί με τη σειρά τους στο εμπόριο».

SPIEGEL: Επίθεση εξστρεμιστών στην Hellenic Train

Το SPIEGEL Online δημοσιεύει από την πλευρά του ρεπορτάζ αναφορικά με την πρόσφατη έκρηξη στην Hellenic Train.
                   Το τελευταίο διάστημα Hellenic Train και κυβέρνηση δέχονται δριμεία κριτική για το δυστύχημα των Τεμπών

«Την ευθύνη για την επίθεση στα γραφεία της Hellenic Train στο κέντρο της Αθήνας ανέλαβε η οργάνωση "Επαναστατική Ταξική Αυτοάμυνα”. […] Η βόμβα εξερράγη το βράδυ της Παρασκευής, χωρίς ωστόσο να τραυματιστεί κάποιος, διότι η αστυνομία πρόλαβε να εκκενώσει εγκαίρως την περιοχή έπειτα από ανώνυμο τηλεφώνημα για τη βόμβα».
Το τελευταίο διάστημα «τόσο η Hellenic Train όσο και η συντηρητική ελληνική κυβέρνηση δέχονται κριτική για το δυστύχημα στα Τέμπη, στο οποίο σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι και αποτελεί τη σοβαρότερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της χώρας.
Το δυστύχημα αποδόθηκε σε ανθρώπινο λάθος, αλλά και στις σοβαρές δομικές ελλείψεις του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με νέα έκθεση ειδικών όμως η αμαξοστοιχία μετέφερε και κάποιο παράνομο φορτίο, μεταξύ άλλων και εκρηκτικές χημικές ύλες, οι οποίες προκάλεσαν πυρκαγιά μετά τη σύγκρουση.
Πολλοί συγγενείς των θυμάτων όπως και πολιτικές παρατάξεις κατηγορούν τη Hellenic Train και τη συντηρητική κυβέρνηση πως έχουν παρατήσει το σιδηροδρομικό δίκτυο στη μοίρα του, κάτι που κατήγγειλε και η οργάνωση που έβαλε τη βόμβα.
Όσον αφορά την "Επαναστατική Ταξική Αυτοάμυνα”, πρόκειται για την ίδια οργάνωση που έκανε την επίθεση στο ελληνικό Υπουργείο Εργασίας τον Φεβρουάριο του 2024. Τις τελευταίες δεκαετίες εξστρεμιστές και αριστερές οργανώσεις όπως αυτή έχουν διαπράξει επανειλημμένως τέτοιου είδους επιθέσεις στην Ελλάδα», καταλήγει το SPIEGEL.

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη