Ο Τύπος για την ανταπόκριση της Κομισιόν στο αίτημα Μερτς για χαλάρωση της απόφασης για πλήρη απαγόρευση κινητήρων καύσης. Η απειλή της ευλογιάς των προβάτων και η φέτα.

«Ανοιχτός σε όλες τις τεχνολογίες» ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας
Ήταν μια μάλλον αναμενόμενη απόφαση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλέπει με κατανόηση το αίτημα της γερμανικής κυβέρνησης για να χαλαρώσει η απόφαση για πλήρη απαγόρευση μετά το 2035 οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Για ένα «χριστουγεννιάτικο δώρο προς τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία» κάνει λόγο η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, η οποία φιλοξενεί σχετικά και συνέντευξη του αρμόδιου Επιτρόπου Μεταφορών, Απόστολου Τζιτζικώστα.
Η εφημερίδα γράφει χαρακτηριστικά ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει την πόρτα σε νέους κινητήρες καύσης και μετά το 2035. Αυτό επιβεβαιώθηκε από αρκετά υψηλόβαθμα μέλη της Επιτροπής. Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς είχε απαιτήσει σε επιστολή του προς την Πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν την περασμένη Παρασκευή η ΕΕ να εξετάσει τους «εξαιρετικά αποδοτικούς» κινητήρες καύσης στην αναθεώρηση των ορίων εκπομπών του στόλου από το 2035 και μετά».
Όταν ρωτήθηκε εάν η ΕΕ θα επιτρέψει όχι μόνο τα υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά και τους συμβατικούς κινητήρες καύσης, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε στην Handelsblatt: «Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες».
Ο Επίτροπος πρόσθεσε: «Η επιστολή του καγκελάριου Μερτς έγινε δεκτή πολύ θετικά». Η Επιτροπή θα ενσωματώσει «όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις» στους νέους κανονισμούς, «συμπεριλαμβανομένου του ρόλου των καυσίμων χαμηλών εκπομπών και των προηγμένων βιοκαυσίμων». Αυτό είναι σημαντικό για να καταστεί δυνατή μια «οικονομικά βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη» μετάβαση σε κλιματικά ουδέτερα συστήματα πρόωσης, δήλωσε ο Τζιτζικώστας στη γερμανική εφημερίδα.
Σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα
Σύμφωνα πάντα με το ίδιο δημοσίευμα, και «δύο άλλοι αξιωματούχοι της Επιτροπής επιβεβαίωσαν ότι σκοπεύουν να επιτρέψουν τους παραδοσιακούς κινητήρες καύσης, εφόσον τροφοδοτούνται με βιοκαύσιμα ή τα αποκαλούμενα e-fuels».
«Θέλουμε να επιμείνουμε στους στόχους μας, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη όλες τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, ώστε να μην θέσουμε σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητά μας, βοηθώντας ταυτόχρονα την ευρωπαϊκή βιομηχανία να διατηρήσει το τεχνολογικό της πλεονέκτημα», δήλωσε ο Έλληνας Επίτροπος στην εφημερίδα.
«Γι' αυτό εξετάζουμε επίσης πώς μπορούμε να ενισχύσουμε καλύτερα την αλυσίδα αξίας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, για παράδειγμα, μέσω στοχευμένων κριτηρίων προτίμησης της ΕΕ».
Η ευλογιά των προβάτων απειλεί τη φέτα
Άλλες χώρες έχουν προχωρήσει σε εμβολιασμούς αιγοπροβάτων
Στις συνέπειες της εξάπλωσης της ευλογιάς των προβάτων στην Ελλάδα για την παραγωγή της φέτας, για την οικονομία, αλλά και για τη δημόσια υγεία συνολικά, αναφέρεται δημοσίευμα της Μerkur από το Μόναχο.
Όπως γράφει η εφημερίδα, «οι δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Ελλάδας διέταξαν την εισαγγελία να διερευνήσει πιθανές παραβιάσεις των κανονισμών βιολογικής ασφάλειας σε σχέση με το ξέσπασμα της ευλογιάς των αιγοπροβάτων. Η απόφαση έρχεται εν μέσω φόβων ότι η θανάτωση 417.000 ζώων θα μπορούσε σύντομα να οδηγήσει σε περιορισμούς στην προμήθεια φέτας σε όλη την Ευρώπη».
Το δημοσίευμα κάνει λόγο για ένα μεγάλο πλήγμα για την ελληνική κτηνοτροφία και επικαλούμενο πληροφορίες από ελληνικά ΜΜΕ επισημαίνει ότι «οι πρώτες μολύνσεις εμφανίστηκαν στη Βόρεια Ελλάδα τον Αύγουστο του 2024 και στη συνέχεια εξαπλώθηκαν σε μεγάλα τμήματα της χώρας. Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2025, είχαν επιβεβαιωθεί 1.702 κρούσματα σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Περισσότερα από 417.000 αιγοπρόβατα - περίπου το 4 έως 5% του εθνικού συνόλου - θανατώθηκαν».
Το δημοσίευμα περιέχει δηλώσεις κτηνοτρόφων και κτηνιάτρων, ενώ εξηγεί τις οικονομικές συνέπειες αυτής της καταστροφής, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελλείψεις στην αγορά της φέτας.
Οι οικονομικές συνέπειες
«Σχεδόν το 80% του συνόλου του πρόβειου και κατσικίσιου γάλακτος στην Ελλάδα χρησιμοποιείται για την παραγωγή φέτας. Πέρυσι, η χώρα εξήγαγε φέτα αξίας 785 εκατομμυρίων ευρώ – εκ των οποίων 520 εκατομμύρια ευρώ πήγαν σε άλλες χώρες της ΕΕ και 90 εκατομμύρια ευρώ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Επειδή η φέτα έχει καθεστώς προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης, μόνο το τυρί που παράγεται στην Ελλάδα από τουλάχιστον 70% πρόβειο γάλα μπορεί να φέρει αυτό την ονομασία. Τώρα ήδη κάποια μικρότερα τυροκομεία παραπονούνται για ελλείψεις από τους προμηθευτές τους». Εκτιμάται επίσης ότι αν και προς το παρόν δεν έχουν παρατηρηθεί σημαντικές αυξήσεις στα τυροκομικά προϊόντα, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει, αν η επιδημία δεν αναχαιτιστεί.
Το ρεπορτάζ κλείνει επισημαίνοντας την κριτική προς την κυβέρνηση: «Οι επικριτές της παραπονιούνται ότι οι αρχές αντιδρούν πολύ διστακτικά και αρνούνται να ζητήσουν έκτακτα εμβόλια από τα αποθέματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αγρότες επεσήμαναν ότι η Βουλγαρία και η Τουρκία έχουν ήδη εμβολιάσει τα κοπάδια τους και κάλεσαν την Ελλάδα να ακολουθήσει το παράδειγμά της.
Ωστόσο, κυβερνητικοί εκπρόσωποι δήλωσαν ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο πιστοποιημένο εμβόλιο κατά της ευλογιάς των προβάτων. Ο μαζικός εμβολιασμός θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατάταξη της Ελλάδας ως ενδημικής περιοχής, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα περιορισμούς στις εξαγωγές».

«Ανοιχτός σε όλες τις τεχνολογίες» ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας
Ήταν μια μάλλον αναμενόμενη απόφαση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλέπει με κατανόηση το αίτημα της γερμανικής κυβέρνησης για να χαλαρώσει η απόφαση για πλήρη απαγόρευση μετά το 2035 οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Για ένα «χριστουγεννιάτικο δώρο προς τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία» κάνει λόγο η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, η οποία φιλοξενεί σχετικά και συνέντευξη του αρμόδιου Επιτρόπου Μεταφορών, Απόστολου Τζιτζικώστα.
Η εφημερίδα γράφει χαρακτηριστικά ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει την πόρτα σε νέους κινητήρες καύσης και μετά το 2035. Αυτό επιβεβαιώθηκε από αρκετά υψηλόβαθμα μέλη της Επιτροπής. Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς είχε απαιτήσει σε επιστολή του προς την Πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν την περασμένη Παρασκευή η ΕΕ να εξετάσει τους «εξαιρετικά αποδοτικούς» κινητήρες καύσης στην αναθεώρηση των ορίων εκπομπών του στόλου από το 2035 και μετά».
Όταν ρωτήθηκε εάν η ΕΕ θα επιτρέψει όχι μόνο τα υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά και τους συμβατικούς κινητήρες καύσης, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε στην Handelsblatt: «Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες».
Ο Επίτροπος πρόσθεσε: «Η επιστολή του καγκελάριου Μερτς έγινε δεκτή πολύ θετικά». Η Επιτροπή θα ενσωματώσει «όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις» στους νέους κανονισμούς, «συμπεριλαμβανομένου του ρόλου των καυσίμων χαμηλών εκπομπών και των προηγμένων βιοκαυσίμων». Αυτό είναι σημαντικό για να καταστεί δυνατή μια «οικονομικά βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη» μετάβαση σε κλιματικά ουδέτερα συστήματα πρόωσης, δήλωσε ο Τζιτζικώστας στη γερμανική εφημερίδα.
Σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα
Σύμφωνα πάντα με το ίδιο δημοσίευμα, και «δύο άλλοι αξιωματούχοι της Επιτροπής επιβεβαίωσαν ότι σκοπεύουν να επιτρέψουν τους παραδοσιακούς κινητήρες καύσης, εφόσον τροφοδοτούνται με βιοκαύσιμα ή τα αποκαλούμενα e-fuels».
«Θέλουμε να επιμείνουμε στους στόχους μας, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη όλες τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, ώστε να μην θέσουμε σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητά μας, βοηθώντας ταυτόχρονα την ευρωπαϊκή βιομηχανία να διατηρήσει το τεχνολογικό της πλεονέκτημα», δήλωσε ο Έλληνας Επίτροπος στην εφημερίδα.
«Γι' αυτό εξετάζουμε επίσης πώς μπορούμε να ενισχύσουμε καλύτερα την αλυσίδα αξίας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, για παράδειγμα, μέσω στοχευμένων κριτηρίων προτίμησης της ΕΕ».
Η ευλογιά των προβάτων απειλεί τη φέτα
Άλλες χώρες έχουν προχωρήσει σε εμβολιασμούς αιγοπροβάτωνΣτις συνέπειες της εξάπλωσης της ευλογιάς των προβάτων στην Ελλάδα για την παραγωγή της φέτας, για την οικονομία, αλλά και για τη δημόσια υγεία συνολικά, αναφέρεται δημοσίευμα της Μerkur από το Μόναχο.
Όπως γράφει η εφημερίδα, «οι δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Ελλάδας διέταξαν την εισαγγελία να διερευνήσει πιθανές παραβιάσεις των κανονισμών βιολογικής ασφάλειας σε σχέση με το ξέσπασμα της ευλογιάς των αιγοπροβάτων. Η απόφαση έρχεται εν μέσω φόβων ότι η θανάτωση 417.000 ζώων θα μπορούσε σύντομα να οδηγήσει σε περιορισμούς στην προμήθεια φέτας σε όλη την Ευρώπη».
Το δημοσίευμα κάνει λόγο για ένα μεγάλο πλήγμα για την ελληνική κτηνοτροφία και επικαλούμενο πληροφορίες από ελληνικά ΜΜΕ επισημαίνει ότι «οι πρώτες μολύνσεις εμφανίστηκαν στη Βόρεια Ελλάδα τον Αύγουστο του 2024 και στη συνέχεια εξαπλώθηκαν σε μεγάλα τμήματα της χώρας. Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2025, είχαν επιβεβαιωθεί 1.702 κρούσματα σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Περισσότερα από 417.000 αιγοπρόβατα - περίπου το 4 έως 5% του εθνικού συνόλου - θανατώθηκαν».
Το δημοσίευμα περιέχει δηλώσεις κτηνοτρόφων και κτηνιάτρων, ενώ εξηγεί τις οικονομικές συνέπειες αυτής της καταστροφής, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελλείψεις στην αγορά της φέτας.
Οι οικονομικές συνέπειες
«Σχεδόν το 80% του συνόλου του πρόβειου και κατσικίσιου γάλακτος στην Ελλάδα χρησιμοποιείται για την παραγωγή φέτας. Πέρυσι, η χώρα εξήγαγε φέτα αξίας 785 εκατομμυρίων ευρώ – εκ των οποίων 520 εκατομμύρια ευρώ πήγαν σε άλλες χώρες της ΕΕ και 90 εκατομμύρια ευρώ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Επειδή η φέτα έχει καθεστώς προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης, μόνο το τυρί που παράγεται στην Ελλάδα από τουλάχιστον 70% πρόβειο γάλα μπορεί να φέρει αυτό την ονομασία. Τώρα ήδη κάποια μικρότερα τυροκομεία παραπονούνται για ελλείψεις από τους προμηθευτές τους». Εκτιμάται επίσης ότι αν και προς το παρόν δεν έχουν παρατηρηθεί σημαντικές αυξήσεις στα τυροκομικά προϊόντα, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει, αν η επιδημία δεν αναχαιτιστεί.
Το ρεπορτάζ κλείνει επισημαίνοντας την κριτική προς την κυβέρνηση: «Οι επικριτές της παραπονιούνται ότι οι αρχές αντιδρούν πολύ διστακτικά και αρνούνται να ζητήσουν έκτακτα εμβόλια από τα αποθέματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αγρότες επεσήμαναν ότι η Βουλγαρία και η Τουρκία έχουν ήδη εμβολιάσει τα κοπάδια τους και κάλεσαν την Ελλάδα να ακολουθήσει το παράδειγμά της.
Ωστόσο, κυβερνητικοί εκπρόσωποι δήλωσαν ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο πιστοποιημένο εμβόλιο κατά της ευλογιάς των προβάτων. Ο μαζικός εμβολιασμός θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατάταξη της Ελλάδας ως ενδημικής περιοχής, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα περιορισμούς στις εξαγωγές».
Κώστας Αργυρός -D.W
Tags
ΕΥΡΩΠΗ