Ι. Τσίμαρης: «Ο νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης αποδυναμώνει τη δημοκρατική εκπροσώπηση και εγκαταλείπει τις μικρές κοινότητες»

Τις σοβαρές επιφυλάξεις του για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης εξέφρασε κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ - Κινήματος Αλλαγής, Ιωάννης Τσίμαρης.
Όπως τόνισε, η κωδικοποίηση της αυτοδιοικητικής νομοθεσίας αποτελεί αναγκαία μεταρρύθμιση για την αντιμετώπιση της πολυνομίας και της ανασφάλειας δικαίου. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι το υπό συζήτηση νομοσχέδιο δεν περιορίζεται σε μια τεχνική κωδικοποίηση, αλλά εισάγει βαθιές αλλαγές στο εκλογικό σύστημα και στη λειτουργία των αυτοδιοικητικών θεσμών, με σοβαρές επιπτώσεις στη δημοκρατική νομιμοποίηση και την αποκέντρωση.
Ο κ. Τσίμαρης άσκησε κριτική στην κατάργηση του δεύτερου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών και στην καθιέρωση της εναλλακτικής ψήφου, επισημαίνοντας ότι δημιουργούνται ζητήματα ισότητας της ψήφου και ενισχύεται ένα υπερσυγκεντρωτικό, δημαρχοκεντρικό μοντέλο διοίκησης.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην εκπροσώπηση των μικρών κοινοτήτων, εκφράζοντας την αντίθεσή του στον ορισμό ενός μόνο εκπροσώπου στις κοινότητες κάτω των 300 κατοίκων και στην παραχώρηση των 3/5 των εδρών των τοπικών συμβουλίων στον συνδυασμό του δημάρχου, ακόμη και όταν δεν αποτελεί την πλειοψηφική επιλογή των κατοίκων. Όπως τόνισε, η ρύθμιση αυτή πλήττει τη δημοκρατική εκπροσώπηση δεκάδων μικρών χωριών της Ηπείρου και της ελληνικής περιφέρειας, που ήδη δίνουν μάχη για την επιβίωσή τους.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι οι ορεινοί δήμοι χρειάζονται ουσιαστικές αρμοδιότητες και πόρους, ιδιαίτερα στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής, της εξυπηρέτησης του πρωτογενούς τομέα και της πολιτικής προστασίας. Επισήμανε επίσης ότι χωρίς ενίσχυση της πάγιας προκαταβολής των κοινοτήτων, οι πρόεδροι αδυνατούν να αντιμετωπίσουν ακόμη και βασικά προβλήματα της καθημερινότητας.

Αναφερόμενος στα Δημοτικά Συμβούλια Νέων, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν εξασφαλίζει ουσιαστική συμμετοχή των νέων στη λήψη αποφάσεων και περιορίζεται σε συμβουλευτικές δομές χωρίς πραγματικές αρμοδιότητες και θεσμικό βάρος.
Ο βουλευτής Ιωαννίνων έθεσε ακόμη το ζήτημα που αφορά τη Θεσπρωτία, ζητώντας τη διατήρηση του ειδικού αντισταθμιστικού τέλους υπέρ των Δήμων Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, τη θετική έκβαση του οποίου ανήγγειλε ο Υπουργός κατά τη διάρκεια της ομιλίας του βουλευτή, καθώς και ζητήματα που αφορούν τις ΔΕΥΑ, τον ΣΥΔΛΙ, τα Κέντρα Πρόληψης και τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στις δημοτικές δομές.
Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Τσίμαρης τόνισε ότι η συζήτηση για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι τεχνική αλλά βαθιά πολιτική, καθώς αφορά το μέλλον της τοπικής δημοκρατίας και της ελληνικής περιφέρειας. Υπογράμμισε ότι χωρίς ουσιαστική αποκέντρωση, πόρους και αρμοδιότητες για τις τοπικές κοινωνίες, η ερημοποίηση της ορεινής Ελλάδας δεν μπορεί να ανακοπεί.
«Αν χαθούν τα χωριά μας, δεν χάνουμε μόνο πληθυσμό. Χάνουμε την παραγωγή, τον πολιτισμό, την κοινωνική συνοχή και την ίδια την παρουσία της Ελλάδας στην περιφέρεια», κατέληξε.

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη