Κι όμως, ο περιφερειακός Τύπος διαθέτει ακόμη πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα ώστε να σταθεί όρθιος, να ξεπεράσει την κρίση, να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων και να παραμείνει ισχυρός «παίκτης» στο πεδίο της ενημέρωσης.
Όχι αποκηρύσσοντας αλλά ενσωματώνοντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες. Και δημιουργώντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα που θα διαρθρώνονται σε μια σχέση σύζευξης ανάμεσα στην έντυπη, σοβαρή και σε βάθος ενημέρωση, στην διαδικτυακή ενημέρωση που υπερέχει στον τομέα της αμεσότητας και της διάδρασης με το κοινό και στην παροχή ιντερνετικών υπηρεσιών, με έμφαση στην τοπική διαφήμιση και στις ανάγκες προβολής και επικοινωνίας ακόμα και της μικρότερης τοπικής εμπορικής μονάδας ή επιχείρησης.
Το Διαδίκτυο δεν συνέτεινε μόνο στον λεγόμενο εκδημοκρατισμό της ενημέρωσης αλλά και στον εκδημοκρατισμό της διαφήμισης.
Μικροέμποροι και τοπικοί επαγγελματίες, έως σήμερα αποκλεισμένοι από κάθε ιδέα ευρείας προβολής, εξαιτίας του υψηλού κόστους της έντυπης διαφήμισης, έχουν πια την δυνατότητα να απευθύνονται στο κοινό – τοπικά και υπερτοπικά- και να προβάλλουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, διαθέτοντας ελάχιστα χρήματα αναλογικά με το μέγεθος της προβολής που κερδίζουν.
Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου, οι τοπικές ενημερωτικές ιστοσελίδες, οι ηλεκτρονικοί επαγγελματικοί οδηγοί, οι μηχανές αναζήτησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τέλος τα ιδιόκτητα websites που με χαμηλό κόστος μπορούν πια ν’ αποκτήσουν ακόμα και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, δημιουργούν ένα εξ ολοκλήρου νέο περιβάλλον, υπερπολλαπλασιάζοντας τις ευκαιρίες διαφήμισης και τις μεθόδους προσέγγισης νέων πελατών.
Κάπως έτσι σκιαγραφείται ο υποτυπώδης εκδημοκρατισμός της διαφήμισης.
Και φυσικά κανείς άλλος δεν μπορεί, στις νέες συνθήκες, να επιτελέσει αποτελεσματικότερα και με τέτοια πληρότητα τον ρόλο σύνδεσης κοινού και διαφημιζομένων από εκείνους που επί δεκαετίες το έκαναν.
Δηλαδή, από τα μέσα ενημέρωσης και τους ανθρώπους τους.
Και αυτό το κατάλαβαν πρώτοι στο εξωτερικό, κυρίως στην Μεγάλη Βρετανία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όσοι είχαν την διορατικότητα και την ευφυΐα να δουν πίσω από τους φόβους που αρχικά δημιούργησε για το μέλλον το μέσων ενημέρωσης -αλλά και για την ίδια την πληροφόρηση- η επέλαση του Διαδικτύου. Και ν’ αντιληφθούν ότι ο νέος ψηφιακός κόσμος που ανοιγόταν μπροστά τους έμοιαζε μ’ ένα τεράστιο ακαλλιέργητο χωράφι που περίμενε να σπαρεί, να οργωθεί και να φέρει γρήγορα καρπούς, στηρίζοντας και ενισχύοντας τον περιφερειακό Τύπο.
Ο τοπικός Τύπος στην ψηφιακή εποχή έχει μέλλον αν επανεπινοήσει τον εαυτό του. Αν πάψει ν’ αντιμετωπίζει φοβικά, κοντόφθαλμα και αμήχανα τις νέες τεχνολογίες και μαζί μ’ αυτές τις νέες, ανεξάντλητες πηγές τζίρου και εσόδων.
Σε αντίθεση με τις εθνικής κυκλοφορίας εφημερίδες, ο περιφερειακός Τύπος διαθέτει ένα ακατανίκητο προσόν. Την ριζωμένη στον χρόνο σχέση εμπιστοσύνης και γνωριμίας με τους αναγνώστες του. Η τοπική εφημερίδα, ακριβώς χάρη στον γεωγραφικό της περιορισμό, διατηρεί ακόμα το στοιχείο της οικειότητας με το κοινό της.
Ο τοπικός Τύπος, στις νέες συνθήκες, θα πρέπει να υιοθετήσει το μοντέλο των δύο δωματίων.
Στο ένα δωμάτιο, η καλή, ποιοτική, έγκυρη και σε βάθος ενημέρωση, με τις μεγάλες δημοσιογραφικές έρευνες και τα άρθρα γνώμης, με τις προσεγμένες φωτογραφίες και τον σύγχρονο σχεδιασμό.
Και στο άλλο δωμάτιο η λεπτό προς λεπτό ενημέρωση, η αμεσότητα μετάδοσης της πληροφορίας, η λεγόμενη καυτή επικαιρότητα, τα βίντεο και η τηλεγραφική μεταφορά της είδησης.
Οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι θα επιλέξουν και τα δυο δωμάτια. Και το χαρτί της εφημερίδας, και την οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού.
Οι μικρότεροι, θα περιοριστούν στους τοίχους του δεύτερου δωματίου.
Το Ίντερνετ, έτσι, από κατάρα μπορεί αν μετατραπεί σε τεράστια ευκαιρία για τις τοπικές επιχειρήσεις Τύπου.
*Ο Ζώης Μαρίνος είναι Διευθυντής Σύνταξης του thebest.gr. Το κείμενο αυτό αποτελεί μέρος εισήγησης που έγινε στην ημερίδα "Ο Τύπος στην ψηφιακή εποχή", που οργανώθηκε στις 11 Φεβρουαρίου από την Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης στην Αθήνα.
Tags
ΣΧΟΛΙΑ-ΑΠΟΨΕΙΣ