Προβληματισμός υπάρχει για τις διαρρήξεις των εκκλησιών στο νομό μας και κυρίως γι αυτά που κλέβουν. Ας δούμε το τελευταίο "κτύπημα" των αγνώστων στην εκκλησία του Αμάραντου Κόνιτσας.
Έκλεψαν : α) ένα μεταλλικό κυτίο ρίψης χρημάτων αναγράφον
ως ημερομηνία κτήσης το έτος 1900. Στην περίπτωση αυτή, προφανώς εστίασαν στο περιεχόμενο του παγκαριού, δηλ. σε χρήματα και όχι στο ίδιο που δύσκολα θα γνώριζαν οτι είναι 104 χρόνων, πόσο μάλλον που τα παγκάρια δεν έχουν ιδιαίτερη ζήτηση απο τους συλλέκτες ιερών κειμηλίων. Αυτό είναι πολύ εύκολο να βρεθεί αν οι ιερόσυλοι το πουλήσουν σε κάποιον για λίγα χρήματα, αν και το πιθανότερο είναι να το ξεφορτωθούν αφού πάρουν τα χρήματα που βρήκαν μέσα.
β) μία (1) εικόνα του Αγίου Γεωργίου (σύγχρονη) επενδυμένη με ασήμι.
Εικόνα μηδαμινής αξίας, αφού δεν είναι παλιά και η "φλούδα" ασημιού με την οποία είναι επενδεδυμένη, επίσης μικρής αξίας. Κανένας έμπειρος δεν θα την έπαιρνε, αφού δεν θα μπορούσε να την πουλήσει. Προφανώς ξεγελάστηκαν απο την επένδυση του ασημιού και νόμισαν οτι είναι παλιά, πόσο μάλλον αν ήταν και λίγο σκουρόχρωμη και όχι με έντονα χρώματα.
γ) ένα (1) ασημένιο Σταυρό και από μία υάλινη προθήκη ένα (1) χρυσοκέντητο υφαντό, το οποίο απεικόνιζε τον Επιτάφιο.
Ο ασημένιος Σταυρός μπορεί να έχει μια αξία, ανάλογα με το βάρος του σε ασήμι, το μέγεθος και την παλαιότητά του.Όμως στο στόχαστρο των ιερόσυλων, δεν πρέπει να ήταν ούτε ο Σταυρός. Απλά τον βρήκαν μπροστά τους και τον πήραν. Στόχευαν στο χρυσοκέντητο υφαντό. που απεικόνιζε τον Επιτάφιο.
Η ΚΛΟΠΗ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ
Πρίν λίγες μέρες, στο Βασιλικό Πωγωνίου, οι ίδιοι προφανώς ιερόσυλοι, "κτύπησαν" σε εκκλησία στο Βασιλικό Πωγωνίου. Πού εστίασαν? Στα άμφια του Πατριάρχη Αθηναγόρα που δωρήθηκαν στο Βασιλικό, τόπο καταγωγής του και σε ένα κεντημένο επιτάφιο με επιγραφή σε σλαβική γλώσσα.
Εύκολα λοιπόν κάποιος μπορεί να συμπεράνει, οτι βρισκόμαστε μπροστά σε μια σπείρα, Ελλήνων, αλλά περισσότερο πιθανό αλλοδαπών-αλλόθρησκων, που εκτελούν "παραγγελίες" πελατών, έναντι αδράς αμοιβής. Και εξηγούμαι...
Τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει της.. μόδας νεόπλουτοι ή βαθύπλουτοι, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, να "διακοσμούν" σαλόνια ή ιδιωτικά εκκλησάκια μέσα στα σπίτια, όχι πλέον με παλιές Εικόνες όπως στο παρελθόν, γιατί έχουν αυξηθεί και είναι ιδιαίτερα αυστηροί οι έλεγχοι για αυτές. Τις Εικόνες, τις κρατάνε πλέον κλεισμένες στα χρηματοκιβώτιά τους, επενδύοντας μελλοντικά κέρδη απο αυτές. Άλλαξαν πλέον γούστα και θέλουν χρυσοκέντητα άμφια, κυρίως προσωπικοτήτων της Εκκλησίας και σε κεντημένα, κατά το δυνατόν παλιά, ιερά αφιερώματα, εστιάζοντας στον Επιτάφιο ή την Ανάσταση.
Τα θεωρούν ιδιαίτερα εντυπωσιακά που μπορούν να αποσπάσουν τον θαυμασμό των φιλοξενουμένων τους, ικανοποιώντας την μανία της επίδειξης που τους διακρίνει.
Αυτό το "ψώνιο" το ανίχνευσαν γρήγορα όσοι τους εφοδιάζουν με παλιές Εικόνες, ιερά σκεύη κ.λ.π. είτε είναι παλαιοπώλες, ή κλεπταποδόχοι, που έχουν τα άτομα να τους φέρουν "ότι ζητάνε οι πελάτες", αφού προηγουμένως "ανιχνεύσουν" σε εκκλησίες αυτά που ζητούν, καταγράφουν τους χώρους, τις αδυναμίες στην φύλαξη κ.λ.π. Συνήθως στην περίπτωση των Ιωαννίνων επιλέγονται άτομα που γνωρίζουν τα κατατόπια, ντόπιοι ή Αλβανοί.
ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΝ...
Πριν μήνες, βρέθηκαν στο εξωτερικό Εικόνες που είχαν κλαπεί απο εκκλησίες πάλι στην περιοχή των Ιωαννίνων. Και αυτά που εκλάπησαν πρόσφατα, θα εντοπιστούν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Μόνο τυχαία θα εντοπιστούν οι δράστες της κλοπής, γιατί απο την ημέρα που τα παρέδωσαν θα αλλάξουν πολλά χέρια. Εκτός και αν εντοπιστεί ο πρώτος παραλήπτης.
Βέβαια η πλέον ιδανική περίπτωση θα ήταν να στηθούν "δόκανα" και να πιαστούν οι δράστες, την ώρα που προσπαθούν να κλέψουν παρόμοια απο μια άλλη εκκλησία. Τότε θα αποκαλύπτονταν πολλά.
Δήμοι, Αστυνομία. Μητρόπολη και κάτοικοι, πρέπει να σχεδιάσουν νέες τακτικές αν θέλουν να διατηρήσουν τους εκκλησιαστικούς θησαυρούς τους, για να τους παραδώσουν στους νεώτερους. Χρειάζεται να πολλαπλασιαστούν τα μέτρα ασφάλειας στις εκκλησίες και τα μοναστήρια, να απομακρυνθούν για φύλαξη τα σπάνια κομμάτια, να μπουν αξιόπιστα συστήματα συναγερμού και να έχουν όλοι "τα μάτια τους δεκατέσσερα", παρατηρώντας με καχυποψία αγνώστους που εμφανίζονται στις περιοχές τους, δείχνοντας ενδιαφέρον για τις εκκλησίες του χωριού.
Ειναι και θέμα γοήτρου στον καθένα ξεχωριστά και σε όλους, να βρεθούν αυτοί που αφαιρούν απο τις εκκλησίες μας αξιόλογους εκκλησιαστικούς θησαυρούς.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΟΥΣΗΣ