Με καθυστέρηση ενός έτους δόθηκε το «πράσινο φως» για την κατασκευή των δίδυμων σηράγγων της Κλόκοβας στην Ιόνια Οδό. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων είχε εσχάτως «κολλήσει», για άγνωστο λόγο, στις αδειοδοτικές υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, μια καθυστέρηση που θα λειτουργήσει εντέλει σε βάρος του Δημοσίου, καθώς ο εργολάβος δεν θα ολοκληρώσει το έργο τον Αυγούστου του 2016, έχοντας δικαίωμα να διεκδικήσει αποζημίωση. Επιπλέον, μπορεί να δημιουργήσει ζητήματα στη χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό (2005), η σύνδεση του Αντιρρίου με το νότιο τμήμα της παράκαμψης Αγρινίου θα γινόταν ουσιαστικά από τη σημερινή διαδρομή (4,2 χλμ.), με διαπλατύνσεις και τεχνικά έργα. Ενάντια στη χάραξη αυτή προσέφυγε ο Ναυτικός Ομιλος Μεσολογγίου, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι τα έργα θα κατέστρεφαν το τοπίο και τη θέα της περιοχής από τη θάλασσα. Το Δ’ τμήμα του ΣτΕ έκανε δεκτά τα επιχειρήματά τους το 2013 (υπ’ αριθμόν 4628/13 απόφαση) και οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου ακυρώθηκαν. Κατά τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων, στα τέλη του 2013, προβλέφθηκε η κατασκευή σηράγγων και η διατήρηση του υφιστάμενου δρόμου ως εναλλακτική χωρίς διόδια, με επιβάρυνση του προϋπολογισμού του έργου κατά 100 εκατ. ευρώ.
Τι περιλαμβάνει το νέο έργο; Ο ιδιαίτερα δύσκολος στην κυκλοφορία ορεινός δρόμος θα παρακαμφθεί με δύο δίδυμες σήραγγες (μία για κάθε κατεύθυνση), μήκους 2.890 και 2.880 μ. Σύμφωνα με την κοινοπραξία Νέα Οδό, τα μέτωπα των σηράγγων έχουν επιλεγεί σε θέσεις με ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, διασώζοντας τα βυζαντινά ευρήματα στη βόρεια έξοδο. Προ και μετά των μετώπων των σηράγγων, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, υπάρχει δυνατότητα αναστροφής στα αντίθετα ρεύματα, ενώ στα μέτωπα των σηράγγων θα χωροθετηθούν τα κτίρια ελέγχου.
Κόμβος Γαυρολίμνης
Η υφιστάμενη εθνική οδός θα παραμείνει ως έχει, ως εναλλακτική διαδρομή χωρίς διόδια. Η μόνη τροποποίηση εντοπίζεται στην περιοχή της Γαυρολίμνης, όπου θα αναπτυχθεί ένας ανισόπεδος κόμβος. Τέλος, η κοινοπραξία θα αναλάβει και τη λειτουργική αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου τοπικού δικτύου, καθώς και των προσβάσεων στους τοπικούς οικισμούς.
Ομως, η έγκριση καθυστέρησε. Καταρχήν, η κοινή υπουργική απόφαση, με την οποία εγκρίθηκε η αλλαγή χάραξης, εκδόθηκε έξι μήνες μετά τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων. Κατόπιν, η μελέτη παρέμεινε για μισό χρόνο στις αδειοδοτικές υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, χωρίς προφανή αιτία. Βάσει της συμφωνίας επανεκκίνησης, οι σήραγγες θα ολοκληρώνονταν τον Αύγουστο του 2016, δηλαδή δύο χρόνια μετά. Επομένως, το έργο θα πρέπει να αναμένεται στα μέσα του 2017, γεγονός που ενδεχομένως να προκαλέσει ζήτημα με τις πληρωμές του ΕΣΠΑ.
Πάντως, οι (τακτικές) πληρωμές των υπόλοιπων παραχωρήσεων ξεκίνησαν, με μια μικρή καθυστέρηση. Προ ημερών δημοσιεύτηκαν δύο αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών, με τις οποίες θα καταβληθούν 63,9 εκατ. ευρώ για τον Ε65 (δόσεις της αρχικής και της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου). Συνολικά, ο κατασκευαστής θα λάβει 872,5 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο (χρηματοδοτική συμβολή και διάφορες αποζημιώσεις) για να κατασκευάσει μέχρι το τέλος του 2015 το οδικό τμήμα Ξινιάδας-Τρικάλων, μήκους 78,5 χιλ.
Ανάλογη απόφαση (καταβολής δόσεων) έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, υπογραφεί και για την Ιόνια Οδό, ωστόσο δεν έχει δημοσιευτεί στη «Διαύγεια» και επομένως, δεν μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή.
kathimerini.gr