allnews-epirus

Μια δίκη για πανάκριβα ...σκουπίδια

Ο Γκέρχατντ Ρίχτερ θεωρείται ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός καλλιτέχνης. Ένας άγνωστος πήρε σχέδια που πέταξε στα σκουπίδια και δικάστηκε για κλοπή. Είναι όμως πράγματι αδίκημα;
Gerhard Richter 1995 (G. Richter 2017)
Τα σχέδια είναι προσεκτικά τυλιγμένα με χοντρό χαρτόνι, διαφανές χαρτί και κολλητική ταινία. «Τώρα πρέπει να είμαι ιδιαίτερα προσεκτική» λέει η δικαστής Καταρίνα Πότχοφ. Και έχει απόλυτο δίκιο μια και πρόκειται για έργα του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ενός από τους διασημότερους και πιο ακριβούς ζωγράφους σε όλο τον κόσμο. Κατά τη γνώμη όμως του καλλιτέχνη τα έργα δεν ήταν καλά και για αυτό προτίμησε να τα πετάξει στα σκουπίδια. Για το λόγο αυτό δεν τα υπέγραψε. Στα σκουπίδια τα βρήκε λοιπόν ένας 49χρονος άνδρας ο οποίος χθες βρέθηκε ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου στην Κολωνία το οποίο τελικά τον καταδίκασε για κλοπή.
Ο κατηγορούμενος ντυμένος με μαύρο κοστούμι και λευκό πουκάμισο προτίμησε να σιωπήσει όσον αφορά τις κατηγορίες. Κάποιες φορές κουνούσε μόνο αποδοκιμαστικά το κεφάλι του. Ο 87χρονος ζωγράφος δεν εμφανίστηκε στο δικαστήριο για λόγους υγείας όπως έγινε γνωστό από το εργαστήριό του. Το δικαστήριο προσπάθησε να διαλευκάνει την υπόθεση στηριζόμενο σε μαρτυρίες.
Ο κατηγορούμενος πάντως στην κατάθεσή του στην αστυνομία ήταν πιο ομιλητικός. Σύμφωνα με την κατάθεση ενός αστυνομικού ισχυρίστηκε ότι ένας κάδος απορριμμάτων αναποδογυρίστηκε από τον αέρα και απλώς ήθελε να «κάνει κάτι καλό» μαζεύοντας τα χαρτιά που πετάχτηκαν. Ήταν Ιούλιος του 2016. Εκεί ανακάλυψε τις τέσσερις επιζωγραφισμένες με λάδι φωτογραφίες σε μέγεθος καρτ ποστάλ.
Καμία αξία χωρίς υπογραφή και έγγραφα γνησιότητας
Στιγμιότυπο από τη δίκη στην Κολωνία
Στιγμιότυπο από τη δίκη στην Κολωνία
Σύμφωνα με τον μάρτυρα, ο κατηγορούμενος πήγε στη βίλα του Ρίχτερ για να του πουλήσει ένα φάκελο με σχέδια. Ο ζωγράφος αρνήθηκε την πρόταση. Ο 49χρονος ισχυρίσθηκε ακόμα ότι ήθελε να προβεί σε συμφωνία με τον Ρίχτερ όσον αφορά τα σχέδια από τα σκουπίδια αλλά και πάλι ο ζωγράφος δεν ήθελε να ακούσει τίποτα.
Για τον λόγο αυτό αποφάσισε να πουλήσει τα έργα σε έναν οίκο δημοπρασίας στο Μόναχο, ο οποίος όμως ζήτησε έγγραφα γνησιότητας από το αρχείο Ρίχτερ στη Δρέσδη. Τα έγγραφα φυσικά δεν υπήρχαν. Ο διευθυντής Ντίτμαρ Έλγκερ κατάλαβε πάντως πως επρόκειτο για γνήσια σχέδια ωστόσο του φαινόταν περίεργο ο Ρίχτερ να έδωσε τα σχέδια στον άγνωστο, ανυπόγραφα και χωρίς κορνίζα.
Για το δικαστήριο ήταν σαφές πάντως πως επρόκειτο για κλοπή. Η τιμή των έργων δεν μπορούσε ακριβώς να προσδιοριστεί αλλά σύμφωνα με εκτιμήσεις θα μπορούσε να φθάσει και τις 60.000 ευρώ.
Για το δικαστήριο ήταν επίσης σαφές πως ο καλλιτέχνης ήθελε να καταστρέψει τα έργα και γι αυτό τα πέταξε στα σκουπίδια. Δεν υπήρξε κανενός είδους συναίνεση του καλλιτέχνη στη συναλλαγή. Το δικαστήριο επέβαλε τελικά στον κατηγορούμενο χρηματικό πρόστιμο 1.315 ευρώ. Ο καλλιτέχνης δεν διεκδικεί τίποτα πλέον και το μόνο που ήθελε σύμφωνα και με την κατάθεση του αστυνομικού που τον ανέκρινε είναι «η ησυχία του. Η όλη υπόθεση τού ήταν ιδιαίτερα δυσάρεστη».
Πέτρα Αλμπερς (DPA)
Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη