Οι σχετικές δικογραφίες θα υποβληθούν στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Συμβουλές για την αποφυγή περιστατικών εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου
Στο μεταξύ, η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, δίνει συμβουλές στο κοινό προκειμένου να αποφεύγει περιπτώσεις εξαπάτησης από επιτήδειους. Συγκεκριμένα συνιστά στους πολίτες:
-να αγοράζουν από αξιόπιστες πηγές και να πραγματοποιούν αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουν ή που έχουν αγοράσει ξανά,
-να βεβαιώνονται για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων, αναζητώντας το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή (URL) και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.
-να μην υποβάλλουν τα στοιχεία της κάρτας τους εάν δεν αγοράζουν συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
-όταν αγοράζουν κάτι μέσω διαδικτύου από ιδιώτη να μην στέλνουν χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή.
-να μην στέλνουν χρήματα σε κάποιον που δεν γνωρίζουν
-να μην δίνουν τον αριθμό της κάρτας τους, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
-να αποφεύγουν διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (verified by visa / mastercard / secure code)
-να μη στέλνουν ποτέ στοιχεία της κάρτας τους με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email).
Οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης
Η αστυνομία, άλλωστε, γνωστοποιεί ότι οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης είναι οι ακόλουθες:
- Phishing προσωπικών στοιχείων. Πραγματοποιείται συνήθως με τη αποστολή emails από υποτιθέμενη υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία, το οποίο περιλαμβάνει ύποπτο link ή συνημμένο αρχείο.
- Απάτες με πιστωτικές κάρτες. Πραγματοποιούνται με την αλίευση (phishing) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων
προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών μέσω υπερσυνδέσμου που οδηγεί συνήθως σε πλασματική ιστοσελίδα τράπεζας.
- «Νιγηριανή» Απάτη. Στην περίπτωση αυτή αποστέλλονται emails, με τα οποία πληροφορούν ότι κάποιος χρειάζεται τη βοήθειά σας προκειμένου να μεταφέρει ένα υψηλό χρηματικό ποσό (ή κληρονομιά), έναντι μεγάλης υποσχόμενης αμοιβής.
- Σε διαδικτυακές αγορές. Δημοσίευση προσφορών, οι οποίες είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές και είναι
διαθέσιμες για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
- Ισπανικό Λόττο. Ενημέρωση μέσω email ότι έχετε κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε ηλεκτρονική κλήρωση.
- Με χορήγηση δανείων. Αναρτήσεις σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για δάνεια με ευνοϊκούς όρους από μη αδειοδοτούμενους φορείς.
- Με αγγελίες μέσω διαδικτύου. Δημοσίευση απατηλών αγγελιών στο διαδίκτυο για μίσθωση κατοικιών, εύρεση εργασίας ή αγοραπωλησίες προϊόντων.
Σε περίπτωση που πολίτες πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης καλούνται να το καταγγείλουν είτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω τηλεφώνου στο 11188 ή μέσω email στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr είτε σε οποιαδήποτε αστυνομική ή δικαστική αρχή ανά την Επικράτεια.
Οι σχετικές δικογραφίες θα υποβληθούν στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Συμβουλές για την αποφυγή περιστατικών εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου
Στο μεταξύ, η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, δίνει συμβουλές στο κοινό προκειμένου να αποφεύγει περιπτώσεις εξαπάτησης από επιτήδειους. Συγκεκριμένα συνιστά στους πολίτες:
-να αγοράζουν από αξιόπιστες πηγές και να πραγματοποιούν αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουν ή που έχουν αγοράσει ξανά,
-να βεβαιώνονται για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων, αναζητώντας το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή (URL) και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.
-να μην υποβάλλουν τα στοιχεία της κάρτας τους εάν δεν αγοράζουν συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
-όταν αγοράζουν κάτι μέσω διαδικτύου από ιδιώτη να μην στέλνουν χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή.
-να μην στέλνουν χρήματα σε κάποιον που δεν γνωρίζουν
-να μην δίνουν τον αριθμό της κάρτας τους, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
-να αποφεύγουν διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (verified by visa / mastercard / secure code)
-να μη στέλνουν ποτέ στοιχεία της κάρτας τους με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email).
Οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης
Η αστυνομία, άλλωστε, γνωστοποιεί ότι οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης είναι οι ακόλουθες:
- Phishing προσωπικών στοιχείων. Πραγματοποιείται συνήθως με τη αποστολή emails από υποτιθέμενη υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία, το οποίο περιλαμβάνει ύποπτο link ή συνημμένο αρχείο.
- Απάτες με πιστωτικές κάρτες. Πραγματοποιούνται με την αλίευση (phishing) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων
προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών μέσω υπερσυνδέσμου που οδηγεί συνήθως σε πλασματική ιστοσελίδα τράπεζας.
- «Νιγηριανή» Απάτη. Στην περίπτωση αυτή αποστέλλονται emails, με τα οποία πληροφορούν ότι κάποιος χρειάζεται τη βοήθειά σας προκειμένου να μεταφέρει ένα υψηλό χρηματικό ποσό (ή κληρονομιά), έναντι μεγάλης υποσχόμενης αμοιβής.
- Σε διαδικτυακές αγορές. Δημοσίευση προσφορών, οι οποίες είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές και είναι
διαθέσιμες για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
- Ισπανικό Λόττο. Ενημέρωση μέσω email ότι έχετε κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε ηλεκτρονική κλήρωση.
- Με χορήγηση δανείων. Αναρτήσεις σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για δάνεια με ευνοϊκούς όρους από μη αδειοδοτούμενους φορείς.
- Με αγγελίες μέσω διαδικτύου. Δημοσίευση απατηλών αγγελιών στο διαδίκτυο για μίσθωση κατοικιών, εύρεση εργασίας ή αγοραπωλησίες προϊόντων.
Σε περίπτωση που πολίτες πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης καλούνται να το καταγγείλουν είτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω τηλεφώνου στο 11188 ή μέσω email στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr είτε σε οποιαδήποτε αστυνομική ή δικαστική αρχή ανά την Επικράτεια.
