allnews-epirus

Περιφερειακό Συμβούλιο: Απαντήσεις περιφερειάρχη σε επερωτήσεις παρατάξεων

Στη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου ο Αλέξανδρος Καχριμάνης, απάντησε σε επερωτήσεις των παρατάξεων της Αντιπολίτευσης για διάφορα ζητήματα.

Ακολουθούν βασικά σημεία απαντήσεών του:

Α΄ Για τη χαρτογράφηση του Δημογραφικού ζητήματος: (Επερώτηση «Κοινού των Ηπειρωτών»)

Σημεία απάντησης περιφερειάρχη: Σήμερα το δημογραφικό και η συρρίκνωση των ορεινών – παραμεθόριων περιοχών, είναι δύο ζητήματα εθνικής επιβίωσης. Η πληθυσμιακή συρρίκνωση αφορά το σύνολο της Ηπείρου, είναι όμως πιο έντονη και εμφανής στην ύπαιθρο που κυριολεκτικά ερημώνει.

Πρόκειται για μια πραγματικότητα η οποία δεν χρειάζεται στατιστικά στοιχεία για να αποτυπωθεί. Το χειμώνα υπάρχουν χωριά με μηδέν κατοίκους. Δεκάδες άλλα με μονοψήφιο αριθμό. Σε όλα,  κάθε φορά που χτυπά πένθιμα η καμπάνα κλείνει και ένα σπίτι.Δυστυχώς αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα. Ασφαλώς και  το δημογραφικό δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που συρρικνώνει πληθυσμιακά τα χωριά. Διαδραματίζει όμως σημαντικό αρνητικό ρόλο.

 Το δημογραφικό πρόβλημα, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, καθώς  διαπερνά το σύνολο σχεδόν των αναπτυγμένων χωρών.  

Η Ελλάδα όμως είναι μια από τις χώρες που πλήττεται σε μεγαλύτερο ίσως βαθμό. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει θετικά  βήματα σε οικονομικό κυρίως επίπεδο για τις νέες οικογένειες, όπως είναι η χορήγηση και η αύξηση  των επιδομάτων για τις νέες γεννήσεις, όπως και  το μέτρο για την απόκτηση στέγης από τα νέα ζευγάρια.   Θετικά  είναι επίσης και άλλα μέτρα που είχαν ληφθεί, όπως η αύξηση των γονικών αδειών, η λειτουργία των ΚΔΑΠ,   η  αύξηση των θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς,

Δεν αρκούν όμως αυτά. Τις θέσεις μας τις αναπτύξαμε τόσο στην αρμόδια υπουργό Κοινωνικής Συνοχής κ. Ζαχαράκη, όσο και στο συνέδριο της ΕΝΠΕ. Ποιες είναι οι βασικές προτάσεις:   Όσον αφορά τις φθίνουσες αγροτικές περιοχές, πρέπει να αρθούν όλα τα αντικίνητρα για την επαγγελματική απασχόληση νέων. Τέτοια είναι η διάθεση αγροτικής γης, η δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα και των δύο μελών της οικογένειας. Είναι η υγειονομική ασφάλεια που πρέπει να αισθάνονται οι κάτοικοι. Η άνετη πρόσβαση των παιδιών στα σχολεία, με την παράλληλη στήριξή τους, ώστε να μην απαιτείται η μετακίνηση στα αστικά κέντρα για φροντιστήρια κλπ.

3.      Οι τακτικές συγκοινωνίες, η  ασφάλεια και η λειτουργία των βασικών δημόσιων υπηρεσιών. Οι κάτοικοι θα πρέπει να έχουν τις ίδιες δυνατότητες και ευκαιρίες στην τεχνολογική εξέλιξη. Κατά προτεραιότητα θα πρέπει να αυξηθούν τα ασύρματα δίκτυα  και οι κάτοικοι να έχουν δωρεάν πρόσβαση στο internet.

Επειδή όμως το δημογραφικό, όπως προανέφερα, είναι γενικό πρόβλημα, η αντιμετώπισή του απαιτεί πολύ πιο σύνθετα μέτρα, σε συνδυασμό και με την αλλαγή κουλτούρας. Περαιτέρω οικονομική ενίσχυση στις οικογένειες για την απόκτηση παιδιών, κλιμακούμενη από το 2ο και άνω. Παροχή επιπλέον διευκολύνσεων στις εργαζόμενες νέες γυναίκες. Προτεραιότητα στις προσλήψεις για τις πολύτεκνες μητέρες

·         Αύξηση των θέσεων και της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας βρεφονηπιακών- παιδικών σταθμών. Μείωση του κόστους εκπαίδευσης. Χρηματοδότηση της  υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Εθνική εκστρατεία για το δημογραφικό. Όσον αφορά το τελευταίο σκέλος που βάζει η επερώτηση,  τον  κίνδυνο μετανάστευσης στις ηλικίες 15-39, πρόκειται για ένα ζήτημα που δεν λύνεται με παροχή τεχνικής βοήθειας, αλλά με συγκεκριμένες αποφάσεις,  πρωτοβουλίες και  μέτρα: Αυτά είναι οι επενδύσεις, τα κίνητρα εγκατάστασης και λειτουργίας ατομικών επιχειρήσεων (αγροτικών, τουριστικών κ.α), η βελτίωση των αμοιβών  των εργαζομένων. Αν υπάρξουν αυτά, τότε ούτε άλλοι νέοι θα μεταναστεύσουν, αλλά και πολλοί από όσους ήδη έχουν φύγει θα επιστρέψουν στην Ελλάδα και ειδικά στην Ήπειρο.

Β. Για την αποκατάσταση του οικοσυστήματος του Λούρου (Επερώτηση «Λαϊκής Συσπείρωσης»

Σημεία απάντησης περιφερειάρχη: Διαβάζοντας την επερώτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» διαπιστώνω μια μετατόπιση από τις ανησυχίες της για τα λαϊκά στρώματα,  στις ανησυχίες για το περιβάλλον! Παραμένει ωστόσο σταθερή στις καταγγελίες της  κατά των εργολάβων. Και εδώ όμως αστοχεί, καθώς οι εργασίες στο Λούρο δεν ανατέθηκαν σε κάποιο μεγαλοεργολάβο, αλλά σε μόνιμο κάτοικο της περιοχής, ιδιοκτήτη μηχανημάτων έργων. Δεν είναι όμως η μόνη «αστοχία»: Υποστηρίζει ότι τα αντιπλημμυρικά έργα γίνονται για να θησαυρίζουν οι εργολάβοι, που καταληστεύουν την άμμο, την κροκάλα και τα υπόλοιπα υλικά των ποταμών που χρησιμοποιούν ως δωρεών οικοδομικά υλικά σε άλλα έργα.

Τίποτε από όλα αυτά δεν έχει γίνει με τον καθαρισμό στο Λούρο. Ο, τι υλικό συγκεντρώθηκε από τον καθαρισμό παρέμεινε στο ποτάμι. Το έχουμε ξαναπεί, αλλά παρά ταύτα το επαναλαμβάνει στην επερώτησή της η «Λαϊκή Συσπείρωση». Διαπιστώνουμε επίσης ότι ενώ περισσεύουν οι ανησυχίες για το περιβάλλον, απουσιάζει η παραμικρή αναφορά στους κατοίκους της περιοχής που κινδύνευαν από τα πλημμυρικά φαινόμενα!

Είναι και αυτή μια   περίεργη στάση της παράταξης που σε άλλες περιπτώσεις κάνει «σημαία» την προάσπιση   των λαϊκών στρωμάτων. Ακόμη και αν δεχτούμε ότι κάτι δεν έγινε καλά στον καθαρισμό, αλήθεια δεν προέχουν οι ανθρώπινες ζωές;  Δεν δίδαξε τίποτε η ιστορία στη Θεσσαλία, ή ακόμη γρηγορότερα οι πνιγμοί τόσων ανθρώπων στη Μάνδρα της Αττικής;Έγιναν όμως λάθη στις διαδικασίες για το Λούρο; Η ίδια Υπηρεσία των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος που γνωμάτευσε κατά της Περιφέρειας για το Λούρο, είχε εκδώσει αντίθεση απόφαση για ανάλογες παρεμβάσεις στην  περιοχή του ποταμού της Τύριας.Επειδή ήδη έχουμε προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά της απόφασης της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, που αφορά την επιβολή του προστίμου δεν μπορώ να αναφερθώ σε περισσότερες λεπτομέρειες.

 Περιορίζομαι μόνο σε δύο  παρατηρήσεις. Η αποκατάσταση του περιβάλλοντος που ζητούν οι Επιθεωρητές,   έγινε  λίγες εβδομάδες μετά την καταγγελία που έγινε,  από τις βροχές που  ακολούθησαν.

·         Σήμερα δεν υπάρχει κανένα ζήτημα, ενώ χάρη στις εργασίες που είχαν γίνει επιτεύχθηκε η   αντιπλημμυρική προστασία των παρακείμενων ιδιοκτησιών.

·         Έχουμε ζητήσει από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να παραχωρήσει στην Περιφέρεια Ηπείρου τον ιχθυογεννητικό σταθμό Λούρου, ώστε να τον επαναλειτουργήσουμε και για να παράγουμε γόνο πέστροφας για όλα τα ποτάμια. Αυτό για μας είναι όντως μια ουσιαστική περιβαλλοντική πρωτοβουλία, στην οποία επιμένουμε και θέλουμε την ευρύτερη στήριξη του Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά και των επαγγελματικών του κλάδου.

Γ΄ Για το εργατικό δυστύχημα στην Αρίστη (Επερώτηση «Λαϊκής Συσπείρωσης»

Σημεία απάντησης Περιφερειάρχη: Η οδύνη για την απώλεια ενός εργαζόμενου, διαπερνά το σύνολο της κοινωνίας και δεν περιορίζεται στο στενό κύκλο των συνδικαλιστών φορέων και οργανώσεων. Δεν συμβαδίζει σε καμία περίπτωση  με επικοινωνιακές πρακτικές, όπως αυτές που είδαμε και στο τραγικό συμβάν της Αρίστης,  για το οποίο  κυκλοφόρησαν φωτογραφίες  στο σημείο του δυστυχήματος με τον Πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου και τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, στους οποίους γίνεται  αναφορά στην επερώτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

Εμείς ως Περιφερειακή Αρχή,  είμαστε οι πρώτοι που θρηνούμε για το δυστύχημα που συνέβη σε έργο που  κατασκευάζει η Περιφέρεια. Προσωπικά δε είμαι ακόμη πιο πολύ συγκλονισμένος,  γιατί γνώριζα τον άτυχο εργαζόμενο από την εργασία του σε όλα σχεδόν τα εργοτάξια που λειτουργούσε στην περιοχή των Ιωαννίνων η ίδια κατασκευαστική εταιρία. Το είπα και το επαναλαμβάνω ότι ήταν ένας από τους πιο έμπειρους τεχνίτες. Και αυτό δεν το λέω για να αναδείξω την προσωπική ευθύνη, όπως διαστρεβλώθηκε.  Είναι  απότιση φόρου τιμής για τις γνώσεις και την επαγγελματική επάρκειά του, στοιχεία που σήμερα σπανίζουν στον κλάδο των κατασκευών.

Οφείλω για μια ακόμη φορά να εκφράσω τα ειλικρινή συλλυπητήρια στην οικογένεια του άτυχου εργαζόμενου. Γνωρίζουμε, ό, τι και αν ειπωθεί, όσες δηλώσεις στήριξης και αν γίνουν  το κενό του δεν καλύπτεται και δικαιολογημένα η οικογένεια ζητά απαντήσεις. Αυτές οι απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν όμως ούτε με λαϊκά δικαστήρια, ούτε με αυτόκλητους κατηγόρους.  Η Δικαιοσύνη είναι εκείνη που θα καταλήξει στα συμπεράσματα, που θα αποδώσει τελικά τις ευθύνες όπου και σε όσους ανήκουν. Δεν πρέπει και δεν μπορεί κανένας να προκαταλάβει την έρευνα που είναι σε εξέλιξη.  Κι αυτή είναι και η δική μου θεσμική υποχρέωση.

Κλείνοντας θα αναφερθώ μόνο σε διαδικαστικά ζητήματα:     Η σύμβαση κατασκευής του έργου υπογράφηκε στις 8-3-2024 και οι εργασίες   άρχισαν μια περίπου εβδομάδα πριν το δυστύχημα.  Με την υπογραφή της σύμβασης, όπως προβλέπεται σε κάθε έργο, ο ανάδοχος  υπέβαλλε Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας του έργου και Φάκελο Ασφάλειας και Υγείας  τα οποία εγκρίνονται από την Υπηρεσία και είναι υποχρεωμένος να τα εφαρμόσει. Ο Φάκελος Ασφάλειας και Υγείας συμπληρώνεται κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου.

2.      Η τήρηση των μέτρων προστασίας – σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία- είναι μέριμνα και ευθύνη του Μηχανικού Ασφαλείας και Υγιεινής. Ο ανάδοχος έχει την ευθύνη και υποχρέωση τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και για τη λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος.   Το  ΣΕΠΕ δεν ειδοποιείται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.  Οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας Ηπείρου επιβλέπουν τα έργα σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις.  Όσον αφορά την αναφορά σε ΔΕΥΑ Κέρκυρας, είναι προφανές ότι εκ παραδρομής αναφερόταν στο τεύχος δημοπράτησης, όνομα που απαλείφθηκε στη σύμβαση του έργου.

Δ΄) Για την κατολίσθηση στην επ. οδό προς Δίστρατο (Επερώτηση παράταξης «ΦΩΣ»)

Σημεία απάντησης Περιφερειάρχη: Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε κάνει πολλά έργα συντήρησης των οδικών δικτύων, συμβάλλαμε στην συντήρηση, στερέωση, ανάδειξη θρησκευτικών και άλλων πολιτιστικών μνημείων.

Εκείνο που έχουμε κάνει με πολύ μεγάλη αίσθηση ευθύνης στην περιοχή της λάκκας Αώου,  αλλά και σε όλες τις απομακρυσμένες περιοχές, είναι  να βρισκόμαστε  πάντα δίπλα στους κατοίκους των χωριών σε οτιδήποτε χρειάζονται. Και  είναι γεγονός,  ότι κάναμε πολύ περισσότερα από   όσα προβλέπει  και «επιτρέπει» το στενό πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας. Το κατολισθητικό φαινόμενο στο δρόμο προς Δίστρατο,  δεν είναι ούτε το πρώτο, ούτε το τελευταίο στην ορεινή Ήπειρο. Δύο είναι οι βασικές αιτίες: τα μεγάλα ύψη βροχοπτώσεων  και τα ασταθή εδάφη που σε πολλές περιοχές δεν επιτρέπουν κατασκευή ή διαπλατύνσεις  δρόμων.  Το σημείο της μεγάλης κατολίσθησης ήταν υπό παρακολούθηση από τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας, καθώς σημειώνονταν συχνά μικρές διολισθήσεις εδάφους. Από τις αρχές του Απριλίου είχε ανατεθεί εργολαβία για «εργασίες διαμόρφωσης και αποκατάστασης φθορών και πρόσβασης επί του επαρχιακού δικτύου στα Άρματα». Στόχος ήταν να καθαρίζεται ο δρόμος, ώστε να μπορούν να μετακινούνται οι κάτοικοι των Αρμάτων και του  Διστράτου. Παράλληλα είχε ανατεθεί σε Τεχνικό Σύμβουλο η σύνταξη μελέτης για την αντιμετώπιση του κατολισθητικού φαινομένου. Η μελέτη δεν ολοκληρώθηκε ακόμη καθώς διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν ασταθή εδάφη σε βάθος άνω των 30 μέτρων.

Το αν  ο νέος δρόμος, στο σημείο της κατολίσθησης,  θα γίνει χαμηλότερα ή ψηλότερα από τον σημερινό,  δεν θα  αποφασιστεί  με βάση εμπειρικές εισηγήσεις, αλλά από τις  εισηγήσεις γεωλόγων και μηχανικών, σε συνάρτηση βέβαια και με το κόστος των εργασιών. Στην επαρχιακή οδό Κόνιτσα- Δίστρατο- Βασιλίτσα, όντως έχουν διατεθεί  αρκετά χρήματα τα προηγούμενα χρόνια.  

Αρχή  μας είναι ότι και οι κάτοικοι των ορεινών και δυσπρόσιτων περιοχών, όσοι και αν είναι αυτοί, πρέπει να έχουν τη καλύτερη δυνατή πρόσβαση προς τα άλλα αστικά κέντρα και να μπορούν να δραστηριοποιηθούν με τις καλύτερες δυνατόν προϋποθέσεις στα επαγγέλματά τους, κτηνοτρόφοι και δασεργάτες  στην πλειοψηφία τους. 

Στα χρόνια που προηγήθηκαν έχουν κατασκευαστεί ή έχουν αναβαθμιστεί μέσω του προγράμματος «ΠΙΝΔΟΣ» οι δρόμοι Άρματα- Δίστρατο, Παλιοσέλι- Βρυσοχώρι, Φούρκα – Σαμαρίνα. Παράλληλα έχουν γίνει εκτεταμένες συντηρήσεις στη συγκεκριμένη επαρχιακή οδό, ενώ πριν δύο χρόνια (31 Δεκεμβρίου 2022) ολοκληρώθηκε εργολαβία αποκατάστασης της οδού Κόνιτσα- Ελεύθερο- Δίστρατο- όρια Νομού με συνολική δαπάνη 365.025 ευρώ.  

Η κατασκευή νέου δρόμου που να συνδέει το Δίστρατο με τη Βωβούσα, μας είχε απασχολήσει στο παρελθόν, είχε ξεκινήσει η διαδικασία για τη διαμόρφωση δασικού δρόμου που μόνο επιτρέπεται, ωστόσο επειδή τα 2/3 της απόστασης διέρχεται από την Περιφερειακή Ενότητα Γρεβενών δεν προχώρησε επειδή δεν υπήρχε η σύμφωνη γνώμη της. Όσον αφορά  το χρόνο αποκατάστασης της κυκλοφορίας των οχημάτων προς το Δίστρατο αυτός εξαρτάται από την σταθεροποίηση του φαινομένου.

 

Ε΄ Για τη δημιουργία Βιοτεχνικού Πάρκου στην Άρτα (Επερώτηση παράταξης «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ, Τόπος να ζεις»):

 Σημεία απάντησης Περιφερειάρχη: Η δημιουργία Βιοτεχνικού Πάρκου στην Άρτα, είναι μια αναγκαιότητα. Χάθηκε και χάνεται πολύτιμος χρόνος. Σε αυτό συμφωνούμε.Όμως δεν     μπορεί  οι αδυναμίες άλλων φορέων, να επιχειρείται να μετατραπούν σε αφορμές για κριτική στην Περιφέρεια. Να βρίσκεται δηλαδή και «κατηγορούμενη» όταν καλείται να επέμβει και να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες όπως π.χ. συνέβη με τη διαχείριση των απορριμμάτων, με τους καθαρισμούς  κ.α. Η ίδρυση και η λειτουργία Βιοτεχνικού Πάρκου αφορά τους επιχειρηματίες και τους  φορείς τους. Ως προς τη χωροθέτηση, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να λυθεί από  την Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Τι ακριβώς εννοείτε όταν ζητάτε να αναλάβει πρωτοβουλία η Περιφέρεια μαζί με το Επιμελητήριο, στην περίπτωση που ο Δήμος Αρταίων δεν ενεργήσει άμεσα στο πρόβλημα της έκτασης;  Η Περιφέρεια δεν διαθέτει εκτάσεις και ούτε μπορεί να πάρει τέτοια απόφαση.  Πέρα της αοριστίας, συγκεκριμένη πρόταση δεν ακούσαμε.

Η Περιφέρεια Ηπείρου ενεπλάκη στο ζήτημα της δημιουργίας Βιομηχανικού Πάρκου στην Άρτα το 2008, όταν είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεών της, ποσό 500.000 ευρώ για την προετοιμασία του φακέλου. Η διαδικασία αυτή ανατέθηκε στο Δήμο Αρταίων και στη συνέχεια εκδόθηκαν τρεις αποφάσεις διάθεσης πίστωσης και συγκεκριμένα:

  • Στις 24.1.2017, 24.800 ευρώ για τη «Σύνταξη φακέλου σκοπιμότητας/βιωσιμότητας κατασκευής Επιχειρηματικού Πάρκου Άρτας»
  • Στις 25.1.2017, 33.451,83 €  για   «Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατασκευής Επιχειρηματικού Πάρκου Άρτας» 
  • Στις 25.1.2017   30.878,60 € για «Μελέτη τεχνικής οργάνωσης κατασκευής Επιχειρηματικού Πάρκου Άρτας» Συνολικά στο λογαριασμό του έργου κατανεμήθηκε το ποσό των 80.000 ευρώ.

 Μετά τη μετάπτωση του έργου στο ΕΠΑ (Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης) ο τελικός προϋπολογισμός του έργου- αφαιρουμένων των 80.000 ευρώ- ανέρχεται σε 249.050 ευρώ.

 Οι πραγματικές πληρωμές του έργου ανέρχονται σε € 24.614,00 και αφορούν το υποέργο  «Σύνταξη φακέλου σκοπιμότητας/βιωσιμότητας κατασκευής Επιχειρηματικού Πάρκου Άρτας». Πέραν αυτού ουδέν. 

Αυτή είναι η εικόνα όσον αφορά  την εμπλοκή της Περιφέρειας Ηπείρου. Είμαστε ανοικτοί σε κάθε συνεργασία, δεν μπορούμε όμως να αναλάβουμε κάτι για το οποίο πρέπει να τρέξουν άλλοι φορείς. Δεν είμαστε δε διατεθειμένοι  να εμπλακούμε σε μια ατέρμονη διαδικασία και  να βρεθούμε   προ οδυνηρών εκπλήξεων όπως έχει συμβεί και με το Βιοτεχνικό Πάρκο Θεσπρωτίας. Όσον αφορά δε το τελευταίο ερώτημά σας, αν δηλαδή θα χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια Ηπείρου  το Βιοτεχνικό Πάρκο Άρτας  ανάλογα με  το  Πάρκο Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας, προφανώς δεν θα έχετε αντιληφθεί ότι η Περιφέρεια δεν διαθέτει δικά της χρήματα για το έργο αυτό, για αυτό και αρχικά επεδίωξε να το εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης. Μετά τη γνωστή εξέλιξη τώρα βρίσκεται σε επαφή με ιδιώτη επενδυτή προκειμένου να βρεθεί η χρηματοδότηση.

Επίσης ο Περιφερειάρχης απάντησε και στην επερώτηση της παράταξης «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ, τόπος να ζεις», για τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης, αναφερόμενος αναλυτικά στις προτάσεις και τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Περιφέρεια Ηπείρου.

 

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη