Η σύγχρονη Εγνατία Οδός μπορεί να μην έχει αφετηρία το Δυρράχιο αλλά την Ηγουμενίτσα, και σε πολλά σημεία ώς τον ποταμό Εβρο να παρεκκλίνει της αρχαίας οδού, εξακολουθεί όμως να φέρει το όνομα του ανθύπατου της Ρωμαϊκής Επαρχίας της Μακεδονίας Γένους Εγνάτιους και μια μακραίωνη ιστορία δύο χιλιάδων και πλέον χρόνων. Κατά τη διάρκειά τους, πάνω σ’ αυτόν τον σπουδαίο δρόμο διάβηκαν στρατιές, έμποροι και περιηγητές, αυτοκράτορες, πλανόδιοι θίασοι και μετανάστες, διακινήθηκαν προϊόντα από δυσμάς προς ανατολάς και αντιστρόφως, αναπτύχθηκαν οικισμοί και αποικίες που χάθηκαν στο πέρασμα των αιώνων κάτω από καλλιεργήσιμες εκτάσεις και σύγχρονες πόλεις.
Η απόφαση για τη χάραξη της αυτοκρατορικής λεωφόρου πάνω στα χνάρια δρόμου των Μακεδόνων βασιλέων ελήφθη το 148 π.Χ., κατασκευάστηκε τελικά τον 2ο αι. μ.Χ. αρχικά για στρατιωτικούς σκοπούς, που σύντομα, μετά την Pax Romana, πέρασαν σε δεύτερη μοίρα. Η οδός έγινε δίαυλος επικοινωνίας ανθρώπων, προϊόντων και ιδεών από την Αδριατική μέχρι τον Βόσπορο. Ηταν η σημαντικότερη αρτηρία χερσαίας σύνδεσης της Ρώμης με την ανατολική Μεσόγειο, εξηγεί ο αρχαιολόγος Γιάννης Λώλος. Ενας εμπορικός διάδρομος, κατά μήκος του οποίου (Θεσσαλονίκη, Εδεσσα, Απολλωνία κ.ά.) είχαν εγκατασταθεί οι negotiatores (έμποροι Ιταλοί), «οι Ρωμαίοι συμπραγματευόμενοι» (εμπορικοί μεσάζοντες), όπως τους αναφέρουν οι πηγές, οι Mansion και οι Mutatio, οι σταθμοί δηλαδή όπου στρατιώτες, περιηγητές και έμποροι ξεκουράζονταν ανά τριάντα, περίπου, χιλιόμετρα στους ρωμαϊκούς και βυζαντινούς χρόνους αλλά και στη διάρκεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας, η κεντρική διοίκηση της οποίας φρόντιζε για την επισκευή και τη συντήρηση της οδού.
Στο πέρασμα των αιώνων, αρκετές φορές τμήματά της έπεσαν σε αχρηστία ή άλλαζαν κατεύθυνση, αλλά όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν η Εγνατία αναβίωνε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της εκάστοτε κεντρικής διοίκησης και των ανθρώπων που τη διέσχιζαν, για επαγγελματικούς ή ταξιδιωτικούς λόγους. Αποικίες κατά μήκος της χάθηκαν, σταθμοί της αναπτύχθηκαν σε σημαντικές πόλεις (Τραϊανούπολη, Ελ Μπασάν, Γιαννιτσά κ.ά.), η περιδιάβασή της ωστόσο έως σήμερα εξακολουθεί να αποτελεί μια συγκλονιστική εμπειρία.
Γιωτα Μυρτσιωτη
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ
Η Εγνατία Οδός ήταν ένας από τους μεγαλύτερους στρατιωτικούς και εμπορικούς δρόμους του αρχαίου κόσμου. Ο άξονας που συνέδεε τη Ρώμη με τις κτίσεις της στην Ανατολή. Κατασκευάστηκε μεταξύ 146 και 120 π.Χ. από τον ανθύπατο της Μακεδονίας Γναίο Εγνάτιο, πάνω στα ίχνη του πανάρχαιου δρόμου που διέσχιζε τη Μακεδονία και τη Θράκη από τα ανατολικά προς τα δυτικά.
Από την αρχαϊκή ακόμη εποχή (7ος - 6ος αι. π.Χ.) διάφοροι λόγοι (στρατιωτικοί, διοικητικοί, εμπορικοί) είχαν συμβάλλει στην ανάγκη κατασκευής ενός αρκετά πυκνού οδικού δικτύου, το οποίο αργότερα συμπληρώθηκε με έργα οδοποιίας των Μακεδόνων βασιλέων. Το οδικό αυτό δίκτυο αποτέλεσε τη βάση για τους περισσότερους ρωμαϊκούς, βυζαντινούς, οθωμανικούς, αλλά ακόμη και σύγχρονους δρόμους, καθώς το φυσικό ανάγλυφο του εδάφους ήταν και είναι πάντοτε καθοριστικό. Αυτός είναι ο λόγος που οι δρόμοι δεν αλλάζουν εύκολα πορεία.
Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη (ΙΙ, 97, 1-2), ο κυριότερος και πιο πολυσύχναστους από τους αρχαίους δρόμους ήταν η «κάτω οδός» που ερχόταν από το Βυζάντιο και αφού διέσχιζε την Ανατολική Μακεδονία οδηγούσε στη Θέρμη. Από τη Θέρμη διακλαδιζόταν σε δύο αρτηρίες, από τις οποίες η μία οδηγούσε στη νότια Ελλάδα και η άλλη διασχίζοντας τη Μακεδονία και την Ιλλυρία και ακολουθώντας την κατεύθυνση της κατοπινής Εγνατίας έφθανε στο Δυρράχιο, εξασφαλίζοντας την επικοινωνία ανάμεσα στα παράλια της Αδριατικής και της Μαύρης θάλασσας. Το δρόμο αυτόν ακολούθησαν τα στρατεύματα του Δαρείου και του Ξέρξη στις εκστρατείες των Περσών κατά της Ελλάδας, στις αρχές του 5ου αι. π.Χ. Τον ίδιο δρόμο ακολούθησε και ο Μέγας Αλέξανδρος στην εκστρατεία του από την Ευρώπη προς την Ασία.
Η Εγνατία ταυτίστηκε σε μεγάλο βαθμό με το δρόμο αυτό.
Η Εγνατία ήταν η πρώτη δημόσια οδός που έγινε από τους Ρωμαίους έξω από την Ιταλία. Ξεκινούσε από την Απολλωνία και το Δυρράχιο στην Ιλλυρία - τη σημερινή Αλβανία - διέσχιζε τη Μακεδονία μέχρι τον ποταμό Νέστο, περνούσε στη Θράκη και συνέχιζε στον Ελλήσποντο και το Βυζάντιο. Για περισσότερα από 2.000 χρόνια υπήρξε ο μοναδικός καλός δρόμος σ? αυτή την περιοχή και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τύχη της Ρώμης, του Βυζαντίου και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Κατά μήκος της Εγνατίας, υπήρχαν ανά 7-14 μίλια (10 -20 χλμ.) σταθμοί ανεφοδιασμού με προσωπικό για την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών. Υπήρχαν επίσης πανδοχεία, που ήταν εγκατεστημένα στο τέλος μιας πλήρους ταξιδιωτικής ημέρας (30 - 40 μίλια ή 45 - 60 χλμ.) Αυτό το γεγονός επηρέασε βαθύτατα την χωροταξική οργάνωση της Μακεδονίας και της Θράκης, αφού ακόμη και σήμερα οι μεγαλύτερες πόλεις, που βρίσκονται πάνω στον άξονα της Εγνατίας, απέχουν μεταξύ τους 45 - 60 χλμ: Έδεσσα - Γιαννιτσά -Θεσσαλονίκη - Απολλωνία - Αμφίπολη - Φίλιπποι αλλά και Καβάλα - Ξάνθη- Κομοτηνή - Αλεξανδρούπολη. Υπήρχαν ακόμη στρατόπεδα, φυλάκια, σταθμοί ελέγχου, φρουρές και φρούρια σε ποτάμια, σε υψώματα, σε στενά και σε ορεινά περάσματα.
Το αρχικό μήκος της Εγνατίας Οδού από την Αδριατική μέχρι τον ποταμό Έβρο ήταν 535 μίλια. Ανά ένα μίλι στο δρόμο υπήρχαν οδοδείκτες, τα μιλιάρια, που έδιναν πληροφορίες για την απόσταση από την αφετηρία.
Στο χώρο της Θράκης - και ιδιαίτερα στους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης - η διαδρομή της αρχαίας Εγνατίας ταυτίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη σύγχρονη Εγνατία. Δυτικά της Μαρώνειας, όμως, φαίνεται ότι ακολούθησε ηπειρωτική διαδρομή, ίσως για να αποφύγει τις εκτεταμένες ελώδεις εκτάσεις που περιβάλλουν τις λιμνοθάλασσες της πεδινής Ροδόπης. Ακόμη δυτικότερα, μετά τη Νεάπολη (Καβάλα), παρακάμπτει το Παγγαίο από τα βόρεια, αγνοώντας την αρχαία διαδρομή από την Πιερία κοιλάδα, που παραμένει όμως και χρησιμοποιείται παράλληλα. Φαίνεται ότι οι ρωμαίοι τοπογράφοι δεν διστάζουν να διαφοροποιηθούν από την πεπατημένη, όταν θεωρούν ότι λόγοι ασφαλείας ? πλημμύρες, χαλαρά εδάφη, ελώδεις περιοχές ? επιβάλλουν μια νέα χάραξη. Γι? αυτούς, η συντομότερη διαδρομή δεν είναι πάντα η καλύτερη.
Τα περισσότερα σωζόμενα τμήματα του δρόμου εντοπίστηκαν στο νομό Έβρου. Το πρώτο και μεγαλύτερο τμήμα αρχίζει από τα όρια των Νομών Ροδόπης - Έβρου και είναι ορατό μέχρι βορειοανατολικά της αρχαίας Ζώνης. Διασχίζει το χαμηλό αυχένα που χωρίζει τους κάμπους Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης και αποτελεί, ακόμη και σήμερα, θαυμαστό παράδειγμα χάραξης ορεινής διαδρομής. Υπάρχουν επίσης πολλά καλοδιατηρημένα πεδινά τμήματα σε επαφή σχεδόν με τη σημερινή Εθνική οδό, μετά την Αλεξανδρούπολη, αλλά και μετά την Τραϊανούπολη.
Σε όλα τα ορατά σημεία του δρόμου υπάρχουν ενημερωτικές πινακίδες με τη συμφωνημένη στα πλαίσια Ευρωπαϊκού προγράμματος, κοινή για όλες τις Ρωμαϊκές οδούς, σήμανση. Επίσης τοποθετήθηκαν πινακίδες κατεύθυνσης κατά μήκος όλης της γνωστής πορείας στην ορεινή διάβαση των Ζωναίων ώστε να είναι σε θέση ο κάθε ενδιαφερόμενος περιηγητής να νιώσει τη συγκίνηση της ανακάλυψης βαδίζοντας πάνω στο αρχαίο οδόστρωμα.
Πολυξένη Τσατσοπούλου, αρχαιολόγος.
...Και φθάνουμε στην σημερινή Εγνατία Οδό μετά από 2000 χρόνια...Όχι για σύγκριση του σήμερα με το τότε, αλλά για να θαυμάσουμε πραγματικά την τεχνική που ακολουθήθηκε στην κατασκευή της Εγνατίας Οδού πριν 2000χρόνια και με τα μέσα που διέθεταν τότε!!!
ΣΟΦΙΑ ΤΣΟΡΜΠΑΤΖΟΓΛΙΥ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σε όλους
Είμαι Έλληνας αγρότης και αντιμετώπισα πολλά οικονομικά προβλήματα αλλά χάρη στη ΣΟΦΙΑ ΤΣΟΡΜΠΑΤΖΟΓΛΙΥ κατάφερα να συνέλθω από τις οικονομικές μου δυσκολίες. Για όλες τις οικονομικές σας ανάγκες επικοινωνήστε με τη ΣΟΦΙΑ ΤΣΟΡΜΠΑΤΖΟΓΛΙΥ και θα βρείτε λύσεις στα προβλήματά σας. Μόλις με βοήθησε με ένα μικρό ποσό των 32.000 €, πράγμα που μου έκανε καλό, πράγματι, είμαι σπασμένος αγρότης, αυτή η κυρία με βοήθησε πολύ μετά την ασθένεια της αγαπημένης μου μικρής αδερφής που έπασχε από σκλήρυνση κατά πλάκας.
Μου δάνεισε αυτό το ποσό σε λιγότερο από 24 ώρες για την επέμβαση. Είναι πηγή αυτοπεποίθησης και αξιοπρέπειας, το προτείνω ανεπιφύλακτα για τις οικονομικές σας ανάγκες Email: sofia070177@gmail.com
ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Εάν δεν είστε από την Ελλάδα ή την Κύπρο, μείνετε μακριά.
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ