allnews-epirus

ΑΦΙΕΡΩΜΑ -Αεροδρόμιο Κατσικάς: H τελευταία πτήση του υποσμηναγού Αναστασίου Μπαρδαβίλια


Μεταξύ των ηρωϊκώς πεσόντων αεροπόρων της Πολεμικής μας Αεροπορίας κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο, συγκαταλέγεται και ο αείμνηστος Υποσμηναγός (ΙΓΥ) Μπαρδαβίλιας Αναστάσιος. Γεννήθηκε το 1915 στον Κεραστάρη Αρκαδίας.

Πριν όμως προχωρήσω στην περιγραφή των συνθηκών κάτω από τις οποίες έπεσε ο Υποσμηναγός Μπαρδαβίλιας Αναστ., θεωρώ σκόπιμο, να αναφερθώ με λίγα λόγια, στην κατάσταση του Αεροδρομίου Κατσικά. Αυτό βρισκόταν 3 περίπου χιλιόμετρα νότια του ομώνυμου χωριού κοντά στα σύνορα με την Αλβανία, αλλά ήταν ακατάλληλο για απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών, σε περίπτωση κακοκαιρίας, λόγω του λασπώδους εδάφους.

Ήταν με άλλα λόγια, ένα μεγάλο χωράφι χωρίς τσιμεντένιους διαδρόμους, όπως όλα τα βοηθητικά αεροδρόμια της εποχής εκείνης. Στο βόρειο τμήμα του, εφιλοξενείτο από την 20 Νοεμβρίου 1940 το Ανεξάρτητο Σμήνος παρατηρήσεως (2828) με αεροπλάνα Breguet 19 και στο Νότιο, η μετασταθμεύσασα περί τα μέσα Ιανουαρίου 1941 21η Μοίρα Διώξεως, με αεροπλάνα Gladiators. Στο ανωτέρω Σμήνος παρείχε τέλεια σχεδόν κάλυψη (καμουφλάζ) μία συστάδα από πανύψηλες βαλανιδιές μέχρι τις αρχές τους Ιανουαρίου 1941 πότε φυλλορρόησε, που βρισκόταν 50 περίπου μέτρα βορειότερα της πίστας του Αεροδρομίου, γι’ αυτό η επισήμανση από τα εχθρικά αεροπλάνα άργησε. Οι Ιταλοί επισήμαναν το αεροδρόμιο το απόγευμα της 10ης Φεβρουαρίου 1941, οπότε δέχθηκε επιδρομή Ιταλικών βομβαρδιστικών χωρίς ευτυχώς θύματα, πλην ζημιών σε υλικά εξυπηρετήσεως αεροσκαφών, αποτέλεσε όμως την απαρχή σκληρών δοκιμασιών και για τις δύο Μονάδες.

Ερχόμαστε τώρα στα γεγονότα της επόμενης ημέρας (11 Φεβρουαρίου). Πολύ πρωί, ως συνήθως, Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί της 21ης Μοίρας Διώξεως, επιβιβάστηκαν λεωφορείου στα Ιωάννινα όπου διέμεναν και κατευθύνθηκαν προς το Αεροδρόμιο. Την ίδια ώρα, το αντίστοιχο προσωπικό της Μονάδας 2828, βρισκόταν ήδη στην είσοδο του Αεροδρομίου, προερχόμενο από το χωριό Κατσικά. Αιφνιδίως και χωρίς προειδοποίηση από την Αεράμυνα -ως συνήθως- σήμανε συναγερμός όταν τα εχθρικά αεροπλάνα βρίσκονταν πάνω από το αεροδρόμιο.

Σμήνος Ιταλικών αεροπλάνων μάχης νεωτάτου τύπου (Macchi κατά την εκτίμησή μας τότε) επέδραμε και σε “Γραμμής Παραγωγής” πολυβολούσε συγχρόνως και τις δύο Μονάδες. Αιφνιδιασμός πλήρης. H απογείωση των αεροπλάνων της 21ης Μοίρας Διώξεως τις στιγμές εκείνες, ήταν αν όχι αδύνατη τουλάχιστον παρακινδυνευμένη, διότι σε ελάχιστα λεπτά της ώρας ακολούθησε και δεύτερο κύμα εχθρικών καταδιωκτικών. Παρά ταύτα ο Υποσμηναγός Μπαρδαβίλιας Αν., κατόρθωσε να απογειωθεί μέσα στην κόλαση του εχθρικού πυρός και μετά δεκάλεπτο περίπου απογειώθηκε και ο Επισμηνίας Κωστορίζος Νικ., ο οποίος δεν πρόλαβε να πάρει ύψος (βρισκόταν στα είκοσι περίπου μέτρα) αφού από πάνω του υπερίπτατο ολόκληρο εχθρικό Σμήνος και προσγειώθηκε αναγκαστικά σε χωράφι κοντά στη Λίμνη Ιωαννίνων, το οποίο κατ’ ευφημισμόν ονομάζονταν αεροδρόμιο.
O ατυχής Υποσμηναγός Μπαρδαβίλιας, στην προσπάθειά του να κερδίσει ύψος ανάλογο με εκείνο των εχθρικών αεροπλάνων, ώστε να βρεθεί σε κάποια πλεονεκτική θέση, δοθέντος ότι ήτο τελείως μόνος, ενεπλάκη σε άνισον αγώνα με τρία αρχικώς εχθρικά (ένα από αυτά αποσύρθηκε μετά από λίγο) με αποτέλεσμα να βληθεί θανάσιμα εν πτήσει, το δε αεροπλάνο του Gladiator να καταπέσει φλεγόμενο και από τα συντρίμμια του να ανασυρθεί το κουφάρι του λεβεντόκορμου αυτού παλικαριού.

Αυτή ήταν η τελευταία πτήση του αείμνηστου Υποσμηναγού Μπαρδαβίλια Αν., που έχασε τη ζωή του, υπό ασυνήθιστα τραγικές συνθήκες και το όνομά του προστέθηκε στη λίστα των ηρωϊκών νεκρών αεροπόρων μας, που καταλαμβάνουν εξέχουσα θέση στο πάνθεον των αθανάτων, που έπεσαν υπέρ πίστεως και πατρίδος, υπερασπιζόμενοι τις ηθικές αξίες και τα ιδανικά της φυλής μας.

Βασ. Δ. Ζαμπίκος, σμήναρχος ε.α.

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη